Salutations in intercultural academic communication: Hungarian instructors’ perceptions of im/politeness in CooSpace messages

Skadra Margit
Salutations in intercultural academic communication: Hungarian instructors’ perceptions of im/politeness in CooSpace messages.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)

[thumbnail of TÉZISFÜZET_angol_SKADRA_Margit.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (690kB) | Előnézet
[thumbnail of KIVONAT_magyar_Skadra_Margit.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (218kB) | Előnézet
[thumbnail of Skadra_Margit_Dissertation_SZTE_2025.pdf]
Előnézet
Szöveg (Disszertáció)
Download (1MB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

Az online írásbeli kommunikáció a felsőoktatás fontos kapcsolattartási eszközévé vált, különösen a Covid-19 járvány alatt (Domonkosi & Ludányi, 2022). A személyes kommunikációt online felületek váltották fel, mint például a Szegedi Tudományegyetemen a CooSpace, ahol a nemzetközi orvostanhallgatók és az oktatók elektronikus üzenetek formájában is kommunikálhatnak. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy a hallgatók milyen megszólításokat használnak az angol nyelvű Coospace üzeneteikben, és a magyar mint idegen nyelv oktatók hogyan értékelik ezek udvariasságát. A kutatás keretét az interkulturális pragmatika (Kecskes, 2013) és az udvariasságkutatás (Brown & Levinson, 1987; Culpeper, 2011; Kádár, 2017; Locher & Watts, 2005) adja. Ezek a megközelítések az udvariasságot és udvariatlanságot vizsgálják a különböző nyelvi és kulturális hátterű beszélők közötti kommunikációban. Az eddigi kutatások többsége azt elemezte, hogyan írnak e-maileket a hallgatók (Eslami, 2013; Ko et al., 2015). Pap (2022) pedig kifejezetten a Magyarországon tanuló nemzetközi diákok üzeneteit vizsgálta. Az oktatók észrevételeivel azonban csak néhány tanulmány foglalkozott (Economidou Kogetsidis, 2011; Pinto, 2019; Savić, 2018). A kvantitatív adatelemzés és kvalitatív tartalomelemzés alapját a hallgatók által írt 151 CooSpace üzenet, egy 22 oktató által kitöltött kérdőív és 13 oktatóval készített interjú képezte. Az eredmények változatosak: egyes hallgatók formális megszólításokat használnak, mások az informális vagy nem hagyományos formákat részesítik előnyben, míg egyes üzenetekben egyáltalán nem szerepel megszólítás. Az oktatók ezeket a formákat eltérően ítélték meg. A titulusokat és a formális szerkezeteket pozitívan fogadták, míg az informális megszólításokat udvariatlannak ítélték. A magyar megszólítások használatát az angol nyelvű üzenetekben viszont a kulturális alkalmazkodás és tisztelet jeleként értékelték, még akkor is, ha a forma nem illeszkedett teljesen az egyetemi közeg elvárásaihoz. Az eredmények azt mutatják, hogy a hallgatói tudatosság növelése az akadémiai megszólítási normák terén hatékonyabbá teheti az írásbeli kommunikációt a felsőoktatásban.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

Written online communication has become an important channel of interaction in higher education, especially during the COVID-19 pandemic (Domonkosi & Ludányi, 2022). In that period, face-to-face communication in universities was often replaced by digital platforms such as CooSpace at the University of Szeged, where international medical students and Hungarian instructors communicated through written messages. This also affected the way of student-instructor interaction. The objective of the study is to investigate how international students use salutations in their CooSpace messages and how their instructors perceive them in terms of im/politeness. It is framed by intercultural pragmatics (Kecskes, 2013; 2016) and im/politeness research (Brown & Levinson, 1987; Culpeper, 2011; Kádár, 2017; Locher & Watts, 2005), fields that examine how im/politeness is negotiated in communication across different linguistic and cultural backgrounds. Most previous studies concentrated on how students write emails (Codina-Espurz & Salazar-Campillo, 2019; Eslami, 2013; Ko et al., 2015). Notably, Pap (2022) investigated international students’ emails in Hungary. However, only a limited number of studies have examined instructors’ perceptions (Economidou-Kogetsidis, 2011; Pinto, 2019; Savić, 2018). The research is based on 151 authentic CooSpace messages sent during the pandemic, together with instructors’ evaluations from a perception questionnaire (22 participants) and semi-structured interviews (13 participants). Data were analyzed using quantitative data analysis and qualitative content analysis. Through the three sources of data, the study explores what forms of salutations students use and how instructors perceive them. The findings show a wide range of variations: some students use highly formal salutations, others prefer informal or unconventional ones, and in some cases, salutations are missing altogether. Instructors evaluated these forms very differently. Titles and formal structures were usually viewed positively, while informal forms were perceived as impolite. At the same time, salutations in Hungarian, even if not perfectly appropriate, were often interpreted by the instructors as signs of cultural effort and respect. The interviews also highlighted how instructors reacted to perceived impoliteness and whether faculty-level guidelines would be helpful. The study contributes to the field of intercultural pragmatics, specifically to the investigation and understanding of im/politeness in intercultural communication. The findings suggest potential implications for student-instructor written communication: raising students’ awareness of academic salutation norms and providing institutional guidance could support clearer and more effective communication. Future research could broaden the focus beyond salutations in academic emails, such as closings or request strategies. It could also compare instructors’ perceptions across different institutions and cultural contexts.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Skadra Margit
Magyar cím: Megszólítások az interkulturális akadémiai kommunikációban: magyar oktatók észrevételei a CooSpace üzenetek udvariasságáról és udvariatlanságáról
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Suszczyńska Malgorzata
egyetemi adjunktus, PhD, SZTE BTK Angol Tanszék
10031050
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.06. Nyelvészet > 06.02.06.03. Nyelvhasználat: pragmatika, szociolingvisztika, beszédelemzés, idegennyelv-tanulás és tanítás, lexikográfia, terminológia
Doktori iskola: Nyelvtudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Nyelvtudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2025
Terjedelem: 162
Kulcsszavak: intercultural pragmatics, computer-mediated communication, academic email communication, salutations, im/politeness, perceptions
EPrint azonosító (ID): 12979
A feltöltés ideje: 2025. dec. 12. 15:51
Utolsó módosítás: 2025. dec. 12. 15:51
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12979
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet