Püski Gyöngyi
The changeability of L2 language attitudes: Changing Hungarian EFL users' attitudes towards non-native-accented English and their own accent through teaching.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)
Előnézet |
Szöveg
(Disszertáció)
Download (1MB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (682kB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (372kB) | Előnézet |
Magyar nyelvű absztrakt
Jelen értekezés egy három szakaszból álló tanítási kísérletről számol be magyar anyanyelvű, angolt idegen nyelvként tanulók/használók körében. A tanítási kísérlet során többféle nemstandard, nemdomináns és nem anyanyelvi akcentussal ismerkedtek meg a résztvevők. A kutatás célja a nem anyanyelvi (különösen a magyar) akcentussal beszélt angollal kapcsolatos nyelvi attitűdök formálási lehetőségének vizsgálata volt. Az előzetes kísérleti szakaszban a Szegedi Tudományegyetem 25 anglisztika szakos hallgatója vett részt. A második szakasz egy osztálytermi vizsgálat volt, amely részvételi akciókutatás segítségével tesztelte, hogy a nemstandard, nemdomináns és nem anyanyelvi angol kiejtések bemutatása angolórákon javíthatja-e a résztvevő középiskolás diákok (12 fő a kísérleti csoportban és 10 fő a kontrolcsoportban) attitűd–motiváció és beszédhajlandóság eredményeit, illetve ez a két terület milyen kapcsolatban áll a perfekcionizmus eredményeikkel. Az osztálytermi kutatásra épült a harmadik, online kutatási szakasz, amelynek kérdőíve az osztálytermi kérdőív statisztikai módszerrel lerövidített verziója volt. Ebben a szakaszban angoltanárok (92 fő) és az angolt idegen nyelvként tanuló középiskolás diákok (250 fő) töltöttek ki egy összetett kérdőívet. A vizsgálat legfontosabb eredménye az, hogy a célzott tanítás segítségével az osztálytermi kutatás kísérleti csoportjának attitűd és motiváció eredményei szignifikáns emelkedést mutattak az utó- és a késleltetett utóteszten is. Ugyanakkor a késleltetett utóteszten megfigyelhető szignifikáns csökkenés az utóteszthez viszonyítva arra utal, hogy az értekezés által feltárt pozitív hatások tartóssá tételéhez szükség lenne folyamatos intervencióra, amire a változatos anyanyelvi és nem anyanyelvi kiejtésekkel való iskolai megismerkedés tantervbe és tankönyvekbe való bevonásával lenne lehetőség. Az online kutatás eredményei azt mutatták, hogy a tanárok attitűd–motiváció, beszédhajlandóság és pozitív perfekcionizmus értékei magasabbak, míg a negatív perfekcionizmusuk alacsonyabb a diákokénál, és pozitívabban reagálnak a tananyagra, mint a diákok. Ez arra utal, hogy nemcsak az angolul tanuló diákokra, hanem az angoltanárokra is kedvező hatással lehetnek a javasolt tananyagok.
Absztrakt (kivonat) idegen nyelven
The present dissertation reports on a three-phase teaching experiment with the participation of Hungarian EFL users, focusing on the introduction of non-standard, non-dominant, and non-native varieties to the respondents. The aim of the investigation was to test the changeability of the participants’ language attitudes towards non-native- (and especially Hungarian-) accented English through teaching. In the preliminary exploratory phase, 25 English majors of the University of Szeged participated. The second phase, applying participatory action research in the classroom, aimed to discover whether introducing non-standard, non-dominant, and non-native varieties to the participating high school students (12 students in the experimental group and 10 in the control group) in their EFL classes can have a positive impact on the students’ ‘attitudes and motivation’ and ‘willingness to communicate’ scores, as well as to discover the relationship between participants’ ‘attitudes and motivation’, ‘willingness to communicate’, and ‘perfectionism’ scores. The third, online survey phase applied the shortened version (with the help of SPSS) of the classroom questionnaire, this time filled out by 92 EFL teachers and 250 high school students learning EFL. The most important result of the investigations is that, after the classroom teaching experiment, the respondents’ post-test and delayed post-test ‘attitudes and motivation’ scores were significantly higher than their pre-test scores. However, their delayed post-test scores showed a significant decrease compared to the post-test results, which implies that constant intervention would be needed for the teaching materials to have a sustained positive impact. This might be possible if diverse native and non-native accents/varieties of English were part of the EFL curriculum and course books. Additionally, the results of the online survey showed that the participating EFL teachers’ ‘attitudes and motivation’, ‘willingness to communicate’, and ‘positive perfectionism’ scores were significantly higher, whereas their ‘negative perfectionism’ scores were significantly lower than those of the participating students, and the teachers reacted more positively to the teaching materials. This seems to indicate that the proposed teaching materials might have a positive impact on EFL teachers, as well as EFL students.
| Mű típusa: | Disszertáció (Doktori értekezés) |
|---|---|
| Publikációban használt név: | Püski Gyöngyi |
| Magyar cím: | Az idegen nyelvi attitűdök változtathatósága: Az angolt idegen nyelvként tanuló magyar nyelvhasználók nem anyanyelvi akcentussal beszélt angollal és saját akcentusukkal kapcsolatos attitűdjeinek formálása tanítás segítségével |
| Témavezető(k): | Témavezető neve Beosztás, tudományos fokozat, intézmény MTMT szerző azonosító Fenyvesi Anna egyetemi docens, PhD habil, Angol Tanszék SZTE / BTK / AAI 10011447 Lesznyák Márta egyetemi docens, PhD, Angoltanár-képző és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék SZTE / BTK / AAI 10026444 |
| Szakterület: | 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.06. Nyelvészet > 06.02.06.03. Nyelvhasználat: pragmatika, szociolingvisztika, beszédelemzés, idegennyelv-tanulás és tanítás, lexikográfia, terminológia 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.06. Nyelvészet > 06.02.06.04. Többnyelvűség, nyelvi diverzitás |
| Doktori iskola: | Nyelvtudományi Doktori Iskola |
| Tudományterület / tudományág: | Bölcsészettudományok > Nyelvtudományok |
| Nyelv: | angol |
| Védés dátuma: | 2025. november 25. |
| Terjedelem: | 240 |
| Kulcsszavak: | language attitudes, non-native accent, EFL teaching, Global Englishes, willingness to communicate, perfectionism |
| EPrint azonosító (ID): | 12844 |
| A feltöltés ideje: | 2025. aug. 29. 12:15 |
| Utolsó módosítás: | 2025. nov. 13. 10:15 |
| URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12844 |
| Védés állapota: | nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.) |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

