A perfekcionizmus háttere és vetületei az iskolában

Nagy-Szabó Zoltán
A perfekcionizmus háttere és vetületei az iskolában.
Doctoral thesis (PhD), University of Szeged.
(2024)

[thumbnail of PerfekcionizmusVetületei_Disszertáció.pdf] PDF (thesis)
Download (3MB)
[thumbnail of PerfekcionizmusVetületei_Tézisfüzet.pdf] PDF (booklet)
Download (619kB)
[thumbnail of PerfekcionizmusVetületei_EnglishSummary.pdf] PDF (cover page)
Download (190kB)

Abstract in Hungarian

A kutatási folyamatunk elsődleges célja az volt, hogy megvizsgáljuk a perfekcionizmus tanulmányi, társas és érzelmi összefüggéseit a magyar közoktatásban. Ehhez feltérképeztük összefüggéseit az önszabályozott tanulással, a társas önértékeléssel, a jólléttel, az önhátráltatással, a szülői nevelési stílussal és a szülők perfekcionizmusával. Összesen három kutatást végeztünk, két pilot vizsgálat és egy nagymintás mérés formájában. Az első két pilot mérés során a Big Three Perfectionism Scale (2016), a Social Self-Esteem Scale (2013), a Parental Authority Questionnaire (1991), a Perfectionistic Self-Presentation Scale-Jr. (2011) és az Academic Self-Handicapping Scale (2001) kérdőíveket adaptáltuk magyar nyelvre, melyek a folyamat végére mind megfelelő jóságmutatókkal rendelkeztek. A nagymintás mérésünkhöz ezeket a mérőeszközöket kiegészítettük az Önszabályozott Tanulás Kérdőívvel (2013), a WHO szubjektív jóllétet mérő kérdéseivel (1998) és néhány tanulmányi attitűdre irányuló háttérkérdéssel. 497 tanuló töltötte ki összesen kérdőíveinket, 235 férfi és 260 nő, többségében 15-17 évesek. Eredményeink alapján a perfekcionistákat nem csak az irreálisan magas elvárásokra törekvés jellemezi, hanem általános közös jellemzőként jelent meg a dimenziók között a teljesítménycélú motiváció, és a különösen erős igény mások szeretetének és elismerésének kivívására. A merev, önkritikus és nárcisztikus perfekcionizmus dimenziók közül az önkritikus perfekcionizmust azonosítottuk a tanulókra legkárosabbként, mivel erős összefüggést mutatott az önhátráltatással, a szorongással, a halogatással és a negatív önhatékonysággal. Ami a szülői nevelés perfekcionizmusra gyakorolt hatását illeti, a gyerekek perfekcionizmusának legjelentősebb előjelzőjeként az autoriter szülői stílust azonosítottuk. A vizsgálat legfontosabb gyakorlati következtetése, hogy a szülőknek és tanároknak olyan helyzeteket kell teremteniük nevelésük során, ahol a gyerekeknek lehetősége adódik megélni a sikert, és dicséretben részesülni. Ez védelmet nyújthat nekik a perfekcionizmus maladaptív dimenziói ellen.

Abstract in foreign language

The purpose of the present dissertation was to investigate the impact of perfectionism on the daily school lives of students in Hungary. We examined the relationship between perfectionism and self-regulated learning, social self-esteem, well-being, self-handicapping, parenting styles, and parents' perfectionism. We conducted three assessments in total, with two pilot studies and a large-scale assessment. The first two pilot studies’ aim was to adapt the questionnaires needed for our more comprehensive study. The pilot study chapters provide a detailed description of the adaptation process, the statistical basis for our decision-making process, and the psychometric properties of the questionnaires. The instruments we adapted to Hungarian were the Big Three Perfectionism Scale, the Social Self-Esteem Scale, the Parental Authority Questionnaire, the Perfectionistic Self-Presentation Scale-Jr., and the Academic Self-Handicapping Scale. 497 students filled out our questionnaires, with a balanced gender ratio of 260 girls and 235 boys. Most of them were between the ages of 15 and 17. For our large-scale assessment, we employed the adapted instruments along with measures of self-regulated learning, well-being, and various background questions. Common characteristics emerged across the dimensions of perfectionism. Perfectionists were all desperate for others' approval and were all driven by performance motives. Self-critical perfectionism was identified as the most detrimental dimension, displaying significant connections with self-handicapping, anxiety, procrastination, and negative self-efficacy. Regarding parenting’s influence on perfectionism, the authoritarian parenting style emerged as the most significant predictor of students' perfectionism. Parents should set up conditions where their kids can succeed and compliment them for their efforts so that they are protected against the potentially harmful effects of perfectionism.

Item Type: Thesis (Doctoral thesis (PhD))
Creators: Nagy-Szabó Zoltán
Title of the thesis in foreign language: The background and implications of perfectionism in education
Supervisor(s):
Supervisor
Position, academic title, institution
MTMT author ID
D. Molnár Éva
habilitált egyetemi docens, Magatartástudományi Intézet SZTE / SZAOK
10017481
Subjects: 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics)
Divisions: Doctoral School of Education
Discipline: Humanities > Pedagogy
Language: Hungarian
Date: 2024. January 26.
Uncontrolled Keywords: perfekcionizmus, perfekcionista énbemutatás, önhátráltatás, szülői nevelési stílus, önértékelés, tanulási stratégiák, tanulási motívumok
Item ID: 11876
Date Deposited: 2023. Aug. 30. 11:34
Last Modified: 2024. Apr. 19. 11:18
Depository no.: B 7400
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11876
Defence/Citable status: Not Defended. (Do not cite until it has not assigned DOI number!)

Actions (login required)

View Item View Item