Reifying Consciousness: A Biocultural Perspective of Supernatural Storytelling in the Harry Potter Universe

Stefanović Armin
Reifying Consciousness: A Biocultural Perspective of Supernatural Storytelling in the Harry Potter Universe.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)

[thumbnail of PhD_Thesis_AS.pdf]
Előnézet
Szöveg (Disszertáció)
Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Summary_AS.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (283kB) | Előnézet
[thumbnail of Abstract_HUN_AS.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (89kB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

Ebben a dolgozatban az ember természetfelettivel való kapcsolatát vizsgálom, különös tekintettel annak narratív reprezentációira. Egy biokulturális elméleti keretet alkalmazok, amely az evolúciós elméletre és a kognitív tudományra támaszkodik, hogy választ adjak arra a kérdésre, miért vonzódik az emberiség végig a természetfelettihez hosszú evolúciós fejlődése során. Azt állítom, hogy a természetfelettiről szóló történetek mesélése és befogadása – vagyis a természetfeletti elbeszélés – az öntudat reifikációjának folyamatából ered, amely során tapasztalataink elvont és érzelmi aspektusai materializálódnak és narratívába ágyazódnak. A természetfeletti elbeszélés egy alkalmazkodási viselkedésforma, amely a mágikus gondolkodásra és az ágensek attribúciójára való kognitív hajlamokat használja ki annak érdekében, hogy fokozza az észlelt kontroll érzetét, pszichológiai rendet teremtsen, és csökkentse az ember számára irányíthatatlan területekkel kapcsolatos szorongást. Ezt az elméleti keretet alkalmazom a természetfeletti elemek narratívákban betöltött szerepének értelmezésére. A dolgozat elsődleges esettanulmánya J. K. Rowling Harry Potter-univerzuma. A Harry Potter-regények és -filmek elemzésén keresztül azt állítom, hogy Rowling a varázslaton keresztül elvont fogalmakat – mint a jó, a gonosz, a szeretet, a halál és a hatalom – reifikál, azaz kézzelfoghatóvá tesz. E fogalmak narratív jelenléte elősegíti megértésükett, kiemelésüket és alakításukat. A varázslat így eszközzé válik a nehézségekkel való megküzdésben és az önmegerősítésben. A Harry Potter-történetek népszerűségének kontextualizálásakor amellett érvelek, hogy a varázslat ábrázolása tükrözi a korszak érzületeit, különösen az individualista és pragmatikus spiritualitás, az úgynevezett New Age irányába történő elmozdulást. Úgy vélem, hogy a New Age-hez való igazodás kulcsfontosságú tényező a Harry Potter-univerzum globális népszerűségében, a kulturális termékek árucikké válása, a marketingstratégiák és a transzmediáció mellett.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

In this thesis, I examine human interaction with the supernatural, with a focus on its narrative representations. I utilise a biocultural theoretical framework, which draws on evolutionary theory and cognitive science, to explain why humans have been drawn to the supernatural throughout their long process of evolutionary development. I argue that human behaviour of telling and consuming stories about the supernatural, supernatural storytelling, is a result of the process of reifying consciousness, where abstract and emotional aspects of our experience become materialised and woven into a narrative. Supernatural storytelling, I argue, is an adaptive behaviour that co-opts cognitive tendencies, such as magical thinking and agent attribution, to elevate a sense of perceived control and establish a sense of psychological order, thereby reducing anxiety over domains over which humans have no control. I employ this theoretical framework to interpret the role of supernatural elements in narratives. The primary case study of this thesis is J. K. Rowling’s Harry Potter universe. I interpret Harry Potter novels and movies to argue that through magic, Rowling reified abstract concepts like good, evil, love, death, and power. Giving them presence within a narrative facilitates understanding, highlighting, and modifying them. Magic then becomes a tool for navigating difficulties and fostering self-empowerment. Contextualising the popularity of the Harry Potter stories, I argue that the representation of magic in the Harry Potter universe reflects the sentiments of the period, specifically the shift towards an individualistic and pragmatic form of spirituality, known as the New Age. I argue that alignment with the New Age is a crucial factor in the global popularity of the Harry Potter universe, alongside the commodification of cultural products, effective marketing strategies, and the use of transmedia storytelling.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Stefanović Armin
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Szőnyi György Endre
professzor emeritus, DSc, SZTE
10006838
Kérchy Anna
egyetemi tanár, DSc, SZTE
10022516
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.04. Irodalomelmélet > 06.02.04.01. Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok
Doktori iskola: Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola (2020-)
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Irodalom- és kultúratudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2025. október 08.
Terjedelem: 180
Kulcsszavak: Supernatural storytelling, reifying consciousness, fantasy fiction, Harry Potter, magic, religion, re-enchantment, perceived control, biocultural theory, evolutionary theory, cognitive narratology.
EPrint azonosító (ID): 12654
A feltöltés ideje: 2025. júl. 23. 08:29
Utolsó módosítás: 2025. nov. 12. 10:18
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12654
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben