Stefanović Armin
Reifying Consciousness: A Biocultural Perspective of Supernatural Storytelling in the Harry Potter Universe.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)
Előnézet |
Szöveg
(Disszertáció)
Download (2MB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (283kB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (89kB) | Előnézet |
Magyar nyelvű absztrakt
Ebben a dolgozatban az ember természetfelettivel való kapcsolatát vizsgálom, különös tekintettel annak narratív reprezentációira. Egy biokulturális elméleti keretet alkalmazok, amely az evolúciós elméletre és a kognitív tudományra támaszkodik, hogy választ adjak arra a kérdésre, miért vonzódik az emberiség végig a természetfelettihez hosszú evolúciós fejlődése során. Azt állítom, hogy a természetfelettiről szóló történetek mesélése és befogadása – vagyis a természetfeletti elbeszélés – az öntudat reifikációjának folyamatából ered, amely során tapasztalataink elvont és érzelmi aspektusai materializálódnak és narratívába ágyazódnak. A természetfeletti elbeszélés egy alkalmazkodási viselkedésforma, amely a mágikus gondolkodásra és az ágensek attribúciójára való kognitív hajlamokat használja ki annak érdekében, hogy fokozza az észlelt kontroll érzetét, pszichológiai rendet teremtsen, és csökkentse az ember számára irányíthatatlan területekkel kapcsolatos szorongást. Ezt az elméleti keretet alkalmazom a természetfeletti elemek narratívákban betöltött szerepének értelmezésére. A dolgozat elsődleges esettanulmánya J. K. Rowling Harry Potter-univerzuma. A Harry Potter-regények és -filmek elemzésén keresztül azt állítom, hogy Rowling a varázslaton keresztül elvont fogalmakat – mint a jó, a gonosz, a szeretet, a halál és a hatalom – reifikál, azaz kézzelfoghatóvá tesz. E fogalmak narratív jelenléte elősegíti megértésükett, kiemelésüket és alakításukat. A varázslat így eszközzé válik a nehézségekkel való megküzdésben és az önmegerősítésben. A Harry Potter-történetek népszerűségének kontextualizálásakor amellett érvelek, hogy a varázslat ábrázolása tükrözi a korszak érzületeit, különösen az individualista és pragmatikus spiritualitás, az úgynevezett New Age irányába történő elmozdulást. Úgy vélem, hogy a New Age-hez való igazodás kulcsfontosságú tényező a Harry Potter-univerzum globális népszerűségében, a kulturális termékek árucikké válása, a marketingstratégiák és a transzmediáció mellett.
Absztrakt (kivonat) idegen nyelven
In this thesis, I examine human interaction with the supernatural, with a focus on its narrative representations. I utilise a biocultural theoretical framework, which draws on evolutionary theory and cognitive science, to explain why humans have been drawn to the supernatural throughout their long process of evolutionary development. I argue that human behaviour of telling and consuming stories about the supernatural, supernatural storytelling, is a result of the process of reifying consciousness, where abstract and emotional aspects of our experience become materialised and woven into a narrative. Supernatural storytelling, I argue, is an adaptive behaviour that co-opts cognitive tendencies, such as magical thinking and agent attribution, to elevate a sense of perceived control and establish a sense of psychological order, thereby reducing anxiety over domains over which humans have no control. I employ this theoretical framework to interpret the role of supernatural elements in narratives. The primary case study of this thesis is J. K. Rowling’s Harry Potter universe. I interpret Harry Potter novels and movies to argue that through magic, Rowling reified abstract concepts like good, evil, love, death, and power. Giving them presence within a narrative facilitates understanding, highlighting, and modifying them. Magic then becomes a tool for navigating difficulties and fostering self-empowerment. Contextualising the popularity of the Harry Potter stories, I argue that the representation of magic in the Harry Potter universe reflects the sentiments of the period, specifically the shift towards an individualistic and pragmatic form of spirituality, known as the New Age. I argue that alignment with the New Age is a crucial factor in the global popularity of the Harry Potter universe, alongside the commodification of cultural products, effective marketing strategies, and the use of transmedia storytelling.
| Mű típusa: | Disszertáció (Doktori értekezés) |
|---|---|
| Publikációban használt név: | Stefanović Armin |
| Témavezető(k): | Témavezető neve Beosztás, tudományos fokozat, intézmény MTMT szerző azonosító Szőnyi György Endre professzor emeritus, DSc, SZTE 10006838 Kérchy Anna egyetemi tanár, DSc, SZTE 10022516 |
| Szakterület: | 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom > 06.02.04. Irodalomelmélet > 06.02.04.01. Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok |
| Doktori iskola: | Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola (2020-) |
| Tudományterület / tudományág: | Bölcsészettudományok > Irodalom- és kultúratudományok |
| Nyelv: | angol |
| Védés dátuma: | 2025. október 08. |
| Terjedelem: | 180 |
| Kulcsszavak: | Supernatural storytelling, reifying consciousness, fantasy fiction, Harry Potter, magic, religion, re-enchantment, perceived control, biocultural theory, evolutionary theory, cognitive narratology. |
| EPrint azonosító (ID): | 12654 |
| A feltöltés ideje: | 2025. júl. 23. 08:29 |
| Utolsó módosítás: | 2025. nov. 12. 10:18 |
| URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12654 |
| Védés állapota: | nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.) |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |


Repozitórium letöltési statisztika
Repozitórium letöltési statisztika