Christopher Dresser életművének első két szakasza (1857-1873), avagy vitalizmus, botanika és művészet kapcsolódási pontjai

Gimesy Péter
Christopher Dresser életművének első két szakasza (1857-1873), avagy vitalizmus, botanika és művészet kapcsolódási pontjai.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)

[thumbnail of GimesyPeter _Disszertacio.pdf]
Előnézet
Szöveg (Disszertáció)
Download (8MB) | Előnézet
[thumbnail of GimesyPeter_Tezisfuzet_Magyar_ publikacios listaval.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (515kB) | Előnézet
[thumbnail of GimesyPeter_Tezisfuzet_Angol.pdf]
Előnézet
Szöveg (Tézisfüzet)
Download (330kB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

Disszertációm eredményei szerint bizonyítható, hogy Christopher Dresser (1834-1904) ornamentika elméleti műveinek erőfogalma vitalista háttérrel rendelkezik, melynek összetevői kapcsolódnak az 1800 körüli időszakhoz, vagyis az egység kereső romantikus tudományokhoz, ezenkívül a jénai konstelláció leágazásaként a Naturphilosophie goethei idealista, tehát archetípust kereső növénytani morfológiájához. Tézisem szerint szintén bizonyítható, hogy Dresser művészi botanikájának lényeges összetevője a goethei metamorfózis-tan ismerete, amely szintén az 1800 körüli hatások közvetítését jelenti a XIX. század közepének ornamentikája, vagyis művészete felé. Mindennek pedig következménye Dresser esetében egy unikális, tisztán ideális, absztrakt ornamentika, amely ilyen értelemben fontos premodern előkésztője a századforduló művészetének. Fentiek következtében tehát az 1800 körüli időszakhoz vezető kapcsolódási pontok következményei Dresser művészi botanikai írásaiban, ornamentika elméletében megjelentek.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

The conclusions of my dissertation demonstrate that the concept of force in Christopher Dresser's (1834-1904) oeuvre’s ornamental theory has a vitalist background, with components related to the period around 1800 – namely the Romantic sciences of the search for unity, moreover to the Goethean idealistic botanical morphology of Naturphilosophie, id est the search for an archetype, as a side-branch of the Jenaean constellation. According to my thesis an important component of Dresser's artistic botany is his knowledge of Goethean metamorphosis theory, which also represents a transmission of the influences of the years around the 1800s to the ornamentation, or art of the mid-19th century. The consequence of all this, in Dresser's case, is a unique, purely ideal that is to say an abstract ornamentation, which in this sense is an important pre-modern predecessor of the turn-of-the-century art. Therefore, as a result of the above, the implications of the links to the period around 1800 are thus reflected in Dresser's artistic botanical writings and ornamental theory.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Gimesy Péter
Idegen nyelvű cím: The First Two Phases Of Christopher Dresser's Oeuvre (1857-1873), Or The Links Among Vitalism, Botany And Art
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Gyenge Zoltán
egyetemi tanár, DSc, SZTE BTK TTI Filozófia Tanszék
10011982
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok > 06.03. Filozófia, etika és vallástudományok > 06.03.01. Filozófia, tudománytörténet és tudományfilozófia > 06.03.01.02. Filozófia, filozófiatörténet
Doktori iskola: Filozófia Doktori Iskola (2025-) > Málnási Bartók György Filozófia Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Filozófia
Nyelv: magyar
Védés dátuma: 2025. december 03.
Terjedelem: 275
Kulcsszavak: Christopher Dresser (1834-1904), művészetfilozófia, ornamentika elmélet, vitalizmus, botanikai filozófia, goethei botanika
EPrint azonosító (ID): 12653
A feltöltés ideje: 2025. júl. 21. 10:00
Utolsó módosítás: 2025. nov. 13. 14:09
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12653
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet