Gimesy Péter
Christopher Dresser életművének első két szakasza (1857-1873), avagy vitalizmus, botanika és művészet kapcsolódási pontjai.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2025)
Előnézet |
Szöveg
(Disszertáció)
Download (8MB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (515kB) | Előnézet |
Előnézet |
Szöveg
(Tézisfüzet)
Download (330kB) | Előnézet |
Magyar nyelvű absztrakt
Disszertációm eredményei szerint bizonyítható, hogy Christopher Dresser (1834-1904) ornamentika elméleti műveinek erőfogalma vitalista háttérrel rendelkezik, melynek összetevői kapcsolódnak az 1800 körüli időszakhoz, vagyis az egység kereső romantikus tudományokhoz, ezenkívül a jénai konstelláció leágazásaként a Naturphilosophie goethei idealista, tehát archetípust kereső növénytani morfológiájához. Tézisem szerint szintén bizonyítható, hogy Dresser művészi botanikájának lényeges összetevője a goethei metamorfózis-tan ismerete, amely szintén az 1800 körüli hatások közvetítését jelenti a XIX. század közepének ornamentikája, vagyis művészete felé. Mindennek pedig következménye Dresser esetében egy unikális, tisztán ideális, absztrakt ornamentika, amely ilyen értelemben fontos premodern előkésztője a századforduló művészetének. Fentiek következtében tehát az 1800 körüli időszakhoz vezető kapcsolódási pontok következményei Dresser művészi botanikai írásaiban, ornamentika elméletében megjelentek.
Absztrakt (kivonat) idegen nyelven
The conclusions of my dissertation demonstrate that the concept of force in Christopher Dresser's (1834-1904) oeuvre’s ornamental theory has a vitalist background, with components related to the period around 1800 – namely the Romantic sciences of the search for unity, moreover to the Goethean idealistic botanical morphology of Naturphilosophie, id est the search for an archetype, as a side-branch of the Jenaean constellation. According to my thesis an important component of Dresser's artistic botany is his knowledge of Goethean metamorphosis theory, which also represents a transmission of the influences of the years around the 1800s to the ornamentation, or art of the mid-19th century. The consequence of all this, in Dresser's case, is a unique, purely ideal that is to say an abstract ornamentation, which in this sense is an important pre-modern predecessor of the turn-of-the-century art. Therefore, as a result of the above, the implications of the links to the period around 1800 are thus reflected in Dresser's artistic botanical writings and ornamental theory.
| Mű típusa: | Disszertáció (Doktori értekezés) |
|---|---|
| Publikációban használt név: | Gimesy Péter |
| Idegen nyelvű cím: | The First Two Phases Of Christopher Dresser's Oeuvre (1857-1873), Or The Links Among Vitalism, Botany And Art |
| Témavezető(k): | Témavezető neve Beosztás, tudományos fokozat, intézmény MTMT szerző azonosító Gyenge Zoltán egyetemi tanár, DSc, SZTE BTK TTI Filozófia Tanszék 10011982 |
| Szakterület: | 06. Bölcsészettudományok > 06.03. Filozófia, etika és vallástudományok > 06.03.01. Filozófia, tudománytörténet és tudományfilozófia > 06.03.01.02. Filozófia, filozófiatörténet |
| Doktori iskola: | Filozófia Doktori Iskola (2025-) > Málnási Bartók György Filozófia Doktori Iskola |
| Tudományterület / tudományág: | Bölcsészettudományok > Filozófia |
| Nyelv: | magyar |
| Védés dátuma: | 2025. december 03. |
| Terjedelem: | 275 |
| Kulcsszavak: | Christopher Dresser (1834-1904), művészetfilozófia, ornamentika elmélet, vitalizmus, botanikai filozófia, goethei botanika |
| EPrint azonosító (ID): | 12653 |
| A feltöltés ideje: | 2025. júl. 21. 10:00 |
| Utolsó módosítás: | 2025. nov. 13. 14:09 |
| URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12653 |
| Védés állapota: | nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.) |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

