Exploring and Comparing Moroccan EFL Writing Instructors’ and University Students’ Perceptions and Reported Practices of Written Feedback

Mamad Abderrahim
Exploring and Comparing Moroccan EFL Writing Instructors’ and University Students’ Perceptions and Reported Practices of Written Feedback.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2024)

[thumbnail of Abderrahim Mamad- PhD Dissertation - 27 02 2024.pdf] PDF (disszertáció)
Download (6MB)
[thumbnail of Abderrahim Mamad- English Summary of the PhD Dissertation- 27 02 2024.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (623kB)
[thumbnail of Abderrahim Mamad- Abstract of the PhD Dissertation ( In Hungarian)- 27 02 2024.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (271kB)

Magyar nyelvű absztrakt

A visszajelzésekkel kapcsolatos kutatások az írásbeli visszajelzések hatékonyságát két szempontból vizsgálták az angol mint idegen nyelvi írás kontextusában. A produktumra fókuszáló visszajelzések az elkészült szövegváltozatokra vonatkoznak, míg a folyamatorientált visszajelzések az írási folyamat előtt, közben és után alkalmazhatók. A tanulók és tanárok nézeteit és gyakorlatát főként a produktum-orientált hibajavító visszajelzésekkel kapcsolatban tárták fel, így a két visszajelzési típus összehasonlító elemzése ritkán jelent meg. A disszertáció célja felsőfokú angol nyelvi képzésben résztvevő hallgatók és oktatók produktum- és folyamatalapú visszajelzésekkel kapcsolatos nézeteinek és gyakorlatának feltárása és összehasonlítása az írásbeli szövegalkotás területén. Az értekezés egy szisztematikus áttekintést és három empirikus vizsgálatot tartalmaz. A feltáró kvantitatív vizsgálatokban 468 marokkói egyetemi hallgató és 51 oktató vett részt, az adatfelfelvétel során két saját fejlesztésű kérdőívet alkalmaztunk. Ezek kilenc különböző alskálával fedték le a két visszacsatolási típus jellemzőit, amely több összehasonlítást is lehetővé tett az adatelemzés során. Az első vizsgálat eredményei szerint a hallgatók előnyben részesítették az írásbeli hibajavító visszajelzéseket, valamint olyan konkrét, személyre szabott és részletes tartalomalapú visszajelzéseket, amelyek segítenek azonosítani az írási folyamat következő lépéseit. Ugyanakkor arról is beszámoltak, hogy preferenciáikhoz viszonyítva oktatóik ritkábban alkalmazták ezeket a gyakorlatokat. A második vizsgálatban feltártuk, hogy az oktatók fontosnak tartották az írásbeli hibajavító és tartalomalapú visszajelzések alkalmazását, illetve azt is, hogy lehetővé tegyék a hallgatók számára, hogy hatékony visszajelzési módokon keresztül értékeljék saját és mások munkáját. Bár ezeket a gyakorlatokat az oktatók előnyösnek tartották, mégis a preferenciáikhoz képest ritkábban alkalmazták. A harmadik vizsgálatban arra a következtetésre jutottunk, hogy az oktatók nézetei a folyamat- és produktumalapú visszajelzési technikák használatának fontosságáról összhangban voltak a hallgatók preferenciáival. Az oktatók azonban megítélésük szerint gyakrabban alkalmaztak írásbeli javító visszajelzéseket, valamint a hallgatókat támogató, hatékony visszajelzési módokat az írás folyamatában, mint amennyire a diákjaik érzékelték. A vizsgálatok igazolták a két saját fejlesztésű kérdőív megfelelő pszichometriai tulajdonságait, amelyek alkalmasak a hallgatók és oktatók visszajelzéseivel kapcsolatos nézeteinek és gyakorlatának elemzésére és összehasonlítására. A különböző alskálákból származó eredmények a produktum- és folyamatalapú írásbeli visszajelzések hatékonyságának vizsgálatát is támogathatják.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

In feedback research, the efficacy of written feedback in the English as a foreign language writing context has been investigated from two perspectives. Product-based feedback is provided on completed drafts, while process-based feedback is used during pre-, while-, and post-writing. The perceptions and practices of students and teachers have been investigated mainly in relation to product-oriented written corrective feedback, and thus, comparative studies of these two feedback approaches are rare. This dissertation aimed to explore and compare students’ and instructors’ perceptions and reported practices of product- and process-based feedback in the tertiary EFL writing context. To achieve these purposes, a systematic review and three empirical studies were conducted. The exploratory quantitative studies collected data from 468 Moroccan students and 51 Moroccan EFL writing instructors through self-developed questionnaires. These covered the characteristics of the two feedback types with nine different subscales, which allowed several comparisons during data analysis. The first study found that students preferred written corrective feedback as well as specific, personalized, and detailed content-based feedback that helped identify the next steps in the writing process. However, they also reported that, in comparison to their preferences, their instructors applied these practices less frequently. The second study revealed that instructors admitted the importance of written corrective feedback and content-based feedback in the writing process, allowing students to assess their work and that of others through effective feedback modes. Although these practices were valued by instructors, they also acknowledged applying them less frequently in relation to their preferences. The third study concluded that instructors’ perceptions on the importance of using process- and product-based feedback techniques were consistent with their students’ preferences. However, instructors stated that they used written corrective feedback as well as supportive, effective feedback modes by involving students in the writing process more often than their students reported. The studies verified the adequate psychometric properties of two self-developed questionnaires that were appropriate for investigating and comparing students’ and teachers’ feedback perceptions and reported practices. The findings obtained from the different subscales may also support the investigation of the effectiveness of product- and process-based written feedback.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Mamad Abderrahim
Magyar cím: Angol nyelvi képzésben résztvevő marokkói egyetemi oktatók és hallgatók írásbeli visszajelzéssel kapcsolatos nézeteinek és gyakorlatának összehasonlító vizsgálata az írásbeli szövegalkotás területén
Idegen nyelvű cím: Exploring and Comparing Moroccan EFL Writing Instructors’ and University Students’ Perceptions and Reported Practices of Written Feedback
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Vígh Tibor
adjunktus
10023057
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2024
Kulcsszavak: written feedback, EFL writing, students, instructors, perceptions, reported practices, product-based feedback, process-based feedback, higher education; írásbeli visszajelzés, angol mint idegen nyelv, írás, hallgatók, oktatók, nézetek, gyakorlatok, produktumalapú visszajelzés, folyamatalapú visszajelzés, felsőoktatás
EPrint azonosító (ID): 12110
A feltöltés ideje: 2024. márc. 13. 11:47
Utolsó módosítás: 2024. márc. 14. 11:19
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12110
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet