A felnőttnevelés professzionalizációja Szerbiában. A felnőttek általános iskoláiban és az államilag elismert nem formális felnőttnevelési intézményekben dolgozó szakemberek munkaerő-piaci helyzete és professzionalizációja

Milivojevic-Beszédes Viktória
A felnőttnevelés professzionalizációja Szerbiában. A felnőttek általános iskoláiban és az államilag elismert nem formális felnőttnevelési intézményekben dolgozó szakemberek munkaerő-piaci helyzete és professzionalizációja.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2023)

[thumbnail of DoktoriErtekezes.VMB.pdf] PDF (disszertáció)
Download (8MB)
[thumbnail of Tezisfuzet.VMB.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (403kB)
[thumbnail of SummaryPhDdissertationVMB.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (62kB)

Magyar nyelvű absztrakt

Az élethosszig tartó tanulás jelentősége a hétköznapi kihívások vonatkozásában fokozatosan nő, aminek támogatásához jól működő felnőttnevelési rendszerre van szükség. Az oktatási szolgáltatások minősége a felnőttkori tanulás hatékonyságának és sikerének kulcselemei, ezen minőség megteremtése pedig a megfelelően képzett felnőttnevelési szakemberek feladata. Annak ellenére, hogy a felnőttnevelési szakemberekre jelentős szerep hárul, a nemzetközi szakirodalom felhívja a figyelmet a szakemberek nem megfelelő szakmai felkészültségére, az őket jellemző változó életutakra, az atipikus foglalkoztatási feltételekre és a gyakran hiányzó szakmai identitásra, amelyek befolyásolhatják a felnőttnevelési szakemberek tevékenységének hatékonyságát. Ebből kiindulva a doktori értekezés célja a szerbiai felnőttnevelési szakemberek munkaerő-piaci feltételeinek és professzionalizációs jellemzőinek többdimenziós vizsgálata. Ennek megfelelően a tudományos kutatás vizsgálati modellje négy szintből állt: (1) a felnőttnevelési szakma jellemzőinek, (2) a nemzeti jogszabályi környezet, (3) az intézményi szint (4) és a felnőttnevelési szakemberek mélyreható vizsgálatából. A kutatás első lépését képezte a szerbiai jogszabályok és egyetemi képzési programok tartalomelemzése és komparatív vizsgálata, amit a szerbiai felnőttnevelés területén döntéshozói és/vagy stratégiaalkotási pozícióban lévő, állami hivatalokban dolgozó szakértők (N=6) véleményének feltárása követte a felnőttnevelés aktuális helyzetéről. A kutatási eredményekre alapozva félig-strukturált, saját fejlesztésű kérdőívet dolgoztunk ki, amely a felnőttnevelési szakemberek vizsgált jellemzőinek feltárását szolgáló nagymintás kutatás (N=303) alapját képezte. A kutatás célcsoportjai a felnőttek általános iskoláiban (FOOO) és az államilag elismert, nem formális felnőttnevelésben (JPOA) foglalkoztatott felnőttnevelési szakemberek voltak, amelynek indoka, hogy Szerbiában a felnőttnevelés ezen területein szabályozza részletesen a jogszabályi környezet. Az adatok feldolgozása az SPSS és Atlas.ti szoftverek segítségével történt. A kutatás relevanciája, hogy ezidáig nem valósult meg hasonló empirikus felmérés Szerbiában, amely többek között megmutatta a felnőttnevelési szakemberek jelentős mértékű heterogenitását, az atipikus foglalkoztatási feltételek meglétét és a szakmai identitás sokrétűségét.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

As adult learning has become an integral part of everyday life as a result of environmental changes and challenges, there is a growing focus on the effectiveness of national adult education systems, in which the qualified adult learning professional is a determinant factor in promoting successful adult learning process. Nevertheless, the international literature draws attention to the inadequate preparation of professionals, their changing careers, atypical employment conditions, changing fields of activity and lack of professional identity, all of which have an impact on the effectiveness of professional activities of the adult learning professionals. As a result, the aim of the thesis is to investigate the main labour market characteristics and professionalisation process of adult learning professionals in Serbia, using a multidimensional approach. These dimensions were aimed at an in-depth understanding of the characteristics of (1) the adult education as a profession, (2) the legislative environment of adult education in Serbia, (3) the national institutional system of adult education and (4) the characteristics of adult learning professionals. Several research methods were used to achieve this goal during the research period. First, we used a content analysis method to conduct comparative research on the legislation environment and the content of the andragogy training programmes at university level. Following that a semi-structured interview research was conducted to investigate the opinions of adult learning experts in decision-making positions about the practical implementation of adult education in Serbia (N=6). Based on the results of the previous research activities, a large sample semi-structured, self-developed questionnaire survey (N=303) was realized to explore the specified features of adult learning professionals. The target groups were the adult learning professionals employed in the adult primary schools and the state-recognized non-formal adult learning institutions. SPSS and Atlas.ti. were used to analyse the data. One of the significance of the research is that no similar empirical survey has been conducted in Serbia, which confirms the diversity of adult education professionals, their atypical employment conditions and the lack of a unified professional identity.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Milivojevic-Beszédes Viktória
Idegen nyelvű cím: Professionalisation of Adult Education in Serbia. The labour market situation and professionalisation of adult learning professionals working in adult primary schools and the state-recognized non-formal adult learning institutions
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Farkas Éva
egyetemi oktató, PhD, Habilitált doktor, SZTE
10012818
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás > 05.03.01.01.10. Nem formális oktatás
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás > 05.03.01.01.06. Felnőttképzés
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás > 05.03.01.01.09. Formális oktatás
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.02. Oktatáspolitika
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: magyar
Védés dátuma: 2023. november 20.
Kulcsszavak: andragógia, felnőttnevelés, felnőttnevelési szakember, professzionalizáció, formális, nem formális
EPrint azonosító (ID): 11827
A feltöltés ideje: 2023. júl. 25. 10:39
Utolsó módosítás: 2024. jan. 22. 12:48
Raktári szám: B 7285
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11827
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet