A fejben szorzás stratégiáinak vizsgálata 10-12 éves tanulók körében

Vígh-Kiss Erika Rozália
A fejben szorzás stratégiáinak vizsgálata 10-12 éves tanulók körében.
[Thesis]

[thumbnail of 2021Vígh-Kiss Erika PhD értekezés SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM.pdf]
Preview
PDF (disszertáció)
Download (5MB) | Preview
[thumbnail of TÉZISFÜZET VÉDÉSRE Vígh_Kiss_Erika_ROzália  2021.pdf]
Preview
PDF (tézis)
Download (452kB) | Preview
[thumbnail of Summary of dissertation Vígh-Kiss_Erika_Rozália 2021. május.pdf]
Preview
PDF (tézis)
Download (403kB) | Preview

Abstract in Hungarian

Közel tíz éves kutatásunk során arra vállalkoztunk, hogy fejben végzett szorzás során alkalmazott szorzási stratégiákat feltérképezzük 10-18 éves tanulók körében. Eddig hazánkban fehér foltnak számított a fejben számolás során alkalmazott szorzási stratégiák kutatása. Az általunk kifejlesztett mérőeszközök alkalmasak voltak a 10-12 éves tanulók szorzási stratégiájának vizsglatához. A Szorzási Stratégiák Teszt jóságmutatója magas (Cronbach-α = 0,9). Vizsgálataink során kielemeztük a tanulók által használt stratégiákat, hibázási mintázatokat tártunk fel. Kutatásaink során a nemzetközi kutatók eredményeivel egybecsengő következtetésekre jutottunk. A stratégiakutatások egyik fő konklúziója, hogy matematikai gondolkodásunkat változatosság jellemzi. A különféle matematikai feladatok megoldása során a többségi gyerekek és a felnőttek, a tehetséges gyerekek stratégiahasználata (vö. Thomas, 2002) eltérő jellegzetességeket mutat, függ a szituációtól, a feladat és az egyén jellemzőitől (vö. Siegler, 2003, 2005, 2007). Az egyén élete folyamán alkalmazott stratégiák folyamatosan fejlődnek, egyesek eltűnnek (vö. Siegler & Lin, 2010), és célszerű egyszerre több stratégiát tanítani a gyerekeknek (vö. Shrager & Siegler, 1998; Siegler & Araya, 2005). A gyerekek az ismert stratégiák alapján spontán új stratégiákat fejlesztenek ki (vö. Torbeyns, De Smedt, Ghesquiére & Verchaffel, 2009). A kutatás számos új eredményt hozott. Nemzetközi szakirodalomban még nem leírt szorzási stratégiákat különítettünk el. A kutatási módszerek között hazai kutatásokban ritkaságnak számít az első vizsgálat során alkalmazott szemkamerás vizsgálat. Ötödik vizsgálatunk egyhónapos, tartalomba ágyazott fejlesztést tartalmazott, melyet matematikaórákon végeztünk. A fejlesztés hatása a késleltetett utómérés során kimutatható volt. A korábbi kutatások eredményeire támaszkodva választ kaptunk kutatási kérdéseinkre, megállapítottuk a tanulók stratégiahasználatára vonatkozó jellegzetességeket, hibázási mintázatokat, összefüggéseket mutattunk ki a szorzási stratégia eredményessége és a háttérváltozók között. A keresztmetszeti vizsgálatban három budapesti és nyolc vidéki iskola 850 tanulója töltötte ki három saját fejlesztésű mérőeszközünket: Szorzási Stratégiák Tesztet, Matematika Tudásszintmérő Tesztet, Háttérkérdőívet. Hipotéziseink nagy része beigazolódott. Megállapítottuk, hogy a 4-6. évfolyamos tanulók legalább ötféle, helyes eredményre vezető stratégiát használnak a fejszámolás során; az eredményesség tekintetében a nemek közötti különbség inszignifikáns.

Abstract in foreign language

The present research deals with the examination of one of the basic skills, numeracy, including multiplication strategies in the mind. In the six studies presented in the dissertation, we aimed to create a paper-and-pencil-based measuring device. With the help of the Multiplication Strategies Test, the research area that has not been studied among Hungarian students so far can be mapped, the use of multiplication strategies in mind during calculation. The test was developed to examine the development of the numeracy skills of 10-12 year old students. The test can be used to filter out students' counting errors in the head during multiplication, and to further develop students' counting skills based on error patterns. In dissertation we describe the process of test development, the statistical analysis of the test. We present the results of the measurement system consisting of six tests and the development experiment, the strategies used by the examined students, rational errors. Among the Hungarian research methods, the ocular camera examination used during the first measurement is a rarity. In multiplication problems that can be solved by mental arithmetic, 10–18-year-olds used at least five different strategies: counting, fact-based, place-based, and wholistic strategy. We found significant differences between the performance of individual schools, grades and classes. We can conclude that the teaching of computational strategies should be continued in the upper grades, similar to the teaching of reading strategies (cf. Józsa & Józsa, 2014). Fifth study included a one-month, content-embedded development conducted in math classes. The effect of the development was also detectable during the delayed post-measurement. It is advisable to teach students several counting strategies. Students who participate in the explicit teaching of multiplication strategies perform better on the Multiplication Strategies post-test than their non-development peers.

Item Type: Thesis (Doktori értekezés)
Creators: Vígh-Kiss Erika Rozália
Title of the thesis in foreign language: Study of strategy use in mental counting in the age of 10-12
Témavezető(k):
Supervisor
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT author ID
Csíkos Csaba
MTA Doktora, Neveléstudományi Intézet SZTE / BTK
10003509
Subjects: 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics) > 05.03.01.01. Education: systems and institutions, teaching and learning > 05.03.01.01.04. School education
Divisions: Doctoral School of Education
Tudományterület / tudományág: Humanities > Pedagogy
Nyelv: Hungarian
Date: 2021. November 26.
Uncontrolled Keywords: matematika, fejben számolás, szorzási stratégiák, metakogníció
Item ID: 10920
A mű MTMT azonosítója: 32869239
doi: https://doi.org/10.14232/phd.10920
Date Deposited: 2021. May. 26. 15:59
Last Modified: 2022. Jun. 09. 10:06
Depository no.: B 6863
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10920
Defence/Citable status: Defended.

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year