Mastery motivation and subject-specific mastery motivation in middle-school students: cross-cultural study in Hungary and Moldova

Calchei Marcela
Mastery motivation and subject-specific mastery motivation in middle-school students: cross-cultural study in Hungary and Moldova.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2024)

[thumbnail of Calchei_Dissertation_0727.pdf]
Előnézet
PDF (disszertáció)
Download (5MB) | Előnézet
[thumbnail of Calchei_PhD_Summary.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (308kB) | Előnézet
[thumbnail of Calchei_összefoglaló_HU.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (156kB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

Az elsajátítási motiváció olyan hajtóerő, amely jelentősen befolyásolja egy személy eredményességét egy készség elsajátításában, egy cél elérésében; szociális, kognitív, motoros és iskolai jellegű kihívások leküzdésében. Az elsajátítási motivációval kapcsolatos kutatások alátámasztották annak fontosságát a személyiségfejlődésben és az iskolai teljesítményben, ugyanakkor kevés olyan kutatás van, amely az iskolai tantárgyspecifikus elsajátítási motivációt vizsgálja, különösen különböző országok, kultúrák összehasonlításában. A kutatás célja a Moldovai Köztársaság és Magyarország felsőtagozatos diákjai körében az elsajátítási motiváció és a tantárgyspecifikus elsajátítási motiváció tanulmányozása keresztmetszeti, kvantitatív kutatási módszerekkel. A kutatás első lépése a két konstruktumot mérő eszközök román és orosz nyelvre történő lefordítása, adaptálása és validálása volt. Moldovában román vagy orosz nyelven tanulnak a diákok. Mindkét nyelven ötödik, hetedik és kilencedik osztályos diákok elsajátítási motivációját vizsgáltuk. Összehasonlítottuk a magyar és a moldovai diákok tantárgyspecifikus elsajátítási motivációját. A vizsgálatok két moldovai mintán, amelyek 939 és 275 diákból álltak, valamint egy 1121 diákból álló magyar mintán alapultak. A román és orosz nyelvű változatok jó belső konzisztenciával igazolták az Elsajátítási motiváció kérdőív (DMQ18) és a Tantárgyspecifikus elsajátítási motiváció kérdőív (SSMMQ) megbízhatóságát. Az elméleti dimenziókhoz jól illeszkedő faktoranalízis bizonyítékot szolgáltatott a DMQ18 érvényességéről, míg az SSMMQ esetében néhány olyan kérdés merült fel, amely további kutatást igényel. Az elemzés különbségeket azonosított az oroszul beszélő diákok és a románul beszélő diákok elsajátítási motivációjának megítélése között moldovai kontextusban. Megállapítottuk, hogy az 5. osztályosok hasonlóan értékelik magukat minden skálán, kivéve a motoros elsajátítási motivációt, ahol a román nyelvű diákok szignifikánsan magasabbra értékelték magukat, mint az oroszul beszélő diákok. Az eredmények megmutatták, hogy nincs különbség a román és az orosz minták között az SSMMQ skálán, de azt találtuk, hogy a lányok szignifikánsan magasabbra értékelték magukat, mint a fiúk az olvasás, rajz és zene elsajátítási motiváció skálán. Az évfolyamok összehasonlításából kiderült, hogy a moldovai diákok olvasási motivációja ötödiktől kilencedik osztályig nem változott, míg a rajz folyamatos csökkenést mutatott. Az eredmények szerint a tantárgyspecifikus elsajátítási motiváció különböző fejlődési utat jár be az egyes évfolyamokon Magyarországon és Moldovában. Magyarországon az angol kivételével minden évfolyamon folyamatosan csökkenés volt megfigyelhető, míg Moldovában a csökkenés a matematika, az angol, a zene és a rajz területén volt kimutatható az ötödik és a hetedik évfolyam között, de a hetedik és kilencedik évfolyam között azonban nem. Az olvasási elsajátítási motiváció nem változott. Az SSMM szintek kultúrák közötti összehasonlítása során az országok és évfolyamok között csak egy statisztikailag szignifikáns különbséget azonosítottunk, ez a természettudományos elsajátítási motiváció volt.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

Motivation is a drive that has been proven to significantly affect a person’s outcome to acquire a skill or achieve a goal or overcome a challenge of social, cognitive, motor, academic nature. Research on mastery motivation has documented its importance in personality development and school achievement, yet there is little research that examines school subject-specific motivation, specifically cross-cultural research. In this context, the current research aims to study mastery motivation and subject-specific mastery motivation among middle school students in Republic of Moldova and Hungary using cross sectional, qualitative research design. The first step on the research was to translate and to adapt the instruments measuring these two constructs into Romanian and Russian and validate them. Next the levels of mastery motivation of fifth, seventh and nineth grade students receiving instruction either in Romanian or Russian language. And finally, the final step of the research reported in the present study compared the levels of subject-specific mastery motion of Hungarian and Moldovan students. The studies were based on two Moldovan samples consisting of 939 and 275 students and one Hungarian comprising 1121. Reliability of these Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ18) and Subject-Specific Mastery Motivation Questionnaire (SSMMQ) of the Romanian and Russian versions was demonstrated by good internal consistency. Factor analysis that fit well the theoretical dimensions provided evidence of construct validity of DMQ18 while in the case of SSMMQ it had some issues that need more research. The statistical analysis identified differences between the perceptions of mastery motivation of Russian-speaking students and Romanian-speaking students in the Moldovan context, we determined that the 5th graders rate themselves similarly on all the scales except Gross Motor Persistence where the Romanian-speaking students rated themselves significantly higher than the Russian-speaking students with a very large effect size. The findings proved that there was no difference between the Romanian and Russian samples on SSMMQ scales, but we found girls self-rated themselves significantly higher than boys in the Reading, Art, and Music mastery motivation scales. Results with respect to the comparison of latent mean differences between the grade levels demonstrated that the Reading mastery motivation of the Moldovan students stayed stable from fifth to ninth grades, whereas Art had a constant declining path. The results revealed that subject-specific mastery motivation domains have different paths across grade levels in Hungary and Moldova. Specifically, in Hungary, there was a constant decreasing trajectory across all grades in all domains with the exception of English, whereas in Moldova, the decrease was identified in Math, English, Music, and Art between the fifth and the seventh grades but not between the seventh and the ninth grades, while Reading mastery motivation levels remained stable. Upon conducting a cross-cultural comparison of SSMM levels across the countries and grades, we identified only one statistically significant difference in Science mastery motivation

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Calchei Marcela
Magyar cím: Elsajátítási motiváció és tantárgyspecifikus elsajátítási motiváció felsőtagozatos tanulók körében: magyarországi és moldovai összehasonlító vizsgálat
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Józsa Krisztián
NEM RÉSZLETEZETT
10001148
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika)
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás > 05.03.01.01.04. Iskolai oktatás
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2024
EPrint azonosító (ID): 12271
A feltöltés ideje: 2024. aug. 26. 16:04
Utolsó módosítás: 2024. aug. 26. 16:04
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12271
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben