Investigating Lifelong Learning Competencies of Teacher Trainers in Myanmar

Win Phyu Thwe
Investigating Lifelong Learning Competencies of Teacher Trainers in Myanmar.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2024)

[thumbnail of Final Version Dissertation-Win Phyu Thwe.pdf] PDF (disszertáció)
Download (5MB)
[thumbnail of Dissertation Summary in English-Win.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (439kB)
[thumbnail of Abstract of the dissertation-Win_HU.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (241kB)

Magyar nyelvű absztrakt

Az élethosszig tartó tanulás szakirodalmának szisztematikus vizsgálata feltárta, hogy három gyakori kutatási irány létezik: az élethosszig tartó tanulásra vonatkozó politikai dokumentumokban használt fogalmak, az élethosszig tartó tanulási képességek és az élethosszig tartó tanulást és/vagy az élethosszig tartó tanulási képességeket befolyásoló tényezők vizsgálata. Azonban a kevert módszereket alkalmazó és Ázsiában lefolytatott korábbi vizsgálatok száma korlátozott. Így a jelen kutatás fő célja a tanárképzők élethosszig tartó tanulásra vonatkozó percepcióinak és az élethosszig tartó tanulási kompetenciák általuk észlelt szintjének vizsgálata magas szintű kevert módszerrel, magyarázó egymásra épülő felépítéssel. A jelen vizsgálat résztvevői kiválasztott mianmari tanárképző főiskolák tanárképzésben részt vevő oktatói voltak. A jelen vizsgálatban használt legfontosabb eszközt, az LLLCS-t az élethosszig tartó tanulás Európai Bizottság által azonosított nyolc kulcskompetenciája (azaz az írás- és olvasástudási kompetencia, a multilingvális kompetencia, a matematikai kompetencia, a természettudományos kompetencia, a tanulni tanulási kompetencia, a vállalkozói kompetencia, valamint a kulturális tudatossági és kifejezési kompetencia) alapján fejlesztettem ki. Bemutattam megbízhatóságát, felszíni érvényességét, valamint tartalmi és konstrukciós érvényességét. A kvantitatív részben a tanárképzők élethosszig tartó tanulási kompetenciái regressziós modelljeinek megalkotásához többváltozós lineáris regressziós elemzést végeztem, s az eredménymodellek közötti összehasonlítás érdekében szóráselemzést is alkalmaztam. Az eredmények arra utalnak, hogy a földrajzi régiót, a tanulási tapasztalatot, valamint az élethosszig tartó tanulás és a tanulási stratégiák percepcióját tartalmazó modell lehet a legjobb regressziós modell annak előrejelzésére, hogyan alakulnak a tanárképzők élethosszig tartó tanulási kompetenciái. A formális vizsgálat kvantitatív részében az élethosszig tartó tanulás, az élethosszig tartó tanulási kompetenciák és a tanulási stratégiák percepciója közti kapcsolatokat vizsgáltam, s minden egyes élethosszig tartó tanulási kompetencia is elemzésre került. A megállapítások azt jelezték, hogy a tanárképzők élethosszig tartó tanulásra és élethosszig tartó tanulási kompetenciákra vonatkozó percepciója között magas a korreláció. A tanulmány megállapította, hogy az egész életen át tartó tanulásról, a kompetenciákról és a tanulási stratégiákról alkotott felfogás nem különbözött a nem, az iskolai végzettség vagy a tanítási idő alapján. Szignifikáns különbségek voltak azonban az egész életen át tartó tanulás és a tanulási stratégiák megítélésében, az életkor tekintetében azonban nem az élethosszig tartó tanulási kompetenciákban. A tanulmány emellett rendkívül pozitív összefüggést talált az egész életen át tartó tanulási kompetenciák és a tanulási stratégiák között. A kompetenciák jellemzően magasak voltak a tanulás elsajátításában, de alacsonyak a matematikában és a természettudományokban. A többnyelvű, a digitális, a tanulás tanulása, a polgári szerepvállalás, a vállalkozói készség és a kulturális tudatosság terén szerzett kompetenciák az oktatási főiskolák régiónként változtak, de nem az írás-olvasás, a matematika és a természettudományok terén. Az írás-olvasási kompetencia, a digitális kompetencia és az állampolgári kompetencia életkoronként is eltérhet, míg a tanítási szolgáltatás csak a digitális kompetenciára hathat. Tervszerű mintavételi megközelítés alkalmazásával a kvalitatív fázisban félig strukturált interjúkat készítettem. A résztvevők élethosszig tartó tanulási kompetenciáit az új tanulási közösség különösen a digitális és multilingvális kompetenciák területén kedvezően és kedvezőtlenül egyaránt befolyásolja. Legtöbbjük a tanítási kompetenciák elsajátításához önirányított tanulási stratégiákat használt. Úgy vélték, hogy a tanítási kompetenciák kapcsolatban állnak az élethosszig tartó tanulási kompetenciákkal, amelyeket különféle külső és belső tényezők is befolyásolhatnak.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

Systematic literature review in lifelong learning identified that there are three common research trends: concepts used in lifelong learning policies, lifelong learning abilities, and influencing factors of lifelong learning and/or lifelong learning abilities. However, the number of previous studies that used mixed methods and were conducted in Asia is limited. Thus, the main aim of this research is to explore the perceptions of teacher trainers on lifelong learning and their perceived level of lifelong learning competencies through the advanced mixed method; explanatory sequential design. The participants in this study were teacher trainers from selected education degree colleges in Myanmar. The main instrument, LLLCS used in this study was developed based on the eight key competencies of lifelong learning identified by the European Commission, namely, Literacy competence, Multilingual competence, Mathematical competence and competence in Science, Learning to learn competence, Entrepreneurship competence and Cultural awareness and expression competence. Its reliability, face validity, content validity and construct validity were presented. In the quantative part, multiple linear regression analysis was performed to formulate the regression models for lifelong learning competencies of teacher trainers, and analysis of variance was also utilized to create comparison between the outcome models. The results indicated that the model including region, teaching experience, perception of lifelong learning, and learning strategies may be the best regression model for predicting lifelong learning competencies in teacher trainers. In the quantitative part of the formal study, the relationships among the perception of lifelong learning, lifelong learning competencies, and learning strategies were investigated and each competency of lifelong learning was also analysed. The findings indicated the perception of teacher trainers of lifelong learning and lifelong learning competencies is high. The study found that perception of lifelong learning, competencies, and learning strategies did not differ based on gender, education level, or teaching tenure. However, significant differences were observed in perception of lifelong learning and learning strategies, but not lifelong learning competencies in terms of age. The study also found a highly positive correlation between lifelong learning competencies and learning strategies. Competencies were typically high in learning how to learn, but low in math and science. Competencies in multilingual, digital, learning to learn, citizenship, entrepreneurship, and cultural awareness varied by region of education degree colleges, but not literacy, mathematics, and science. Literacy competence, digital competence and citizenship competence can also differ by age while teaching service can influence only the digital competence. By using a purposive sampling approach, semi-structured interviews were conducted in the qualitative phase. Their lifelong learning competencies, particularly in the areas of digital competence and multilingual competence, are affected both favourably and unfavourably by the new learning community. Most of them used self-regulated learning strategies to gain teaching competencies. They believed that teaching competencies are related to the lifelong learning competencies, which can also be influenced by various internal and external factors.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Win Phyu Thwe
Magyar cím: A mianmari tanárképzők egész életen tartó tanulási kompetenciájának vizsgálata
Idegen nyelvű cím: Investigating Lifelong Learning Competencies of Teacher Trainers in Myanmar
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Kálmán Anikó
egyetemi docens
10020756
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2024
Kulcsszavak: lifelong learning, lifelong learning competencies, learning strategies, new learning community, mixed method study, teacher trainers, education degree colleges, Myanmar; élethosszig tartó tanulás, élethosszig tartó tanulási kompetenciák, tanulási stratégiák, új tanulási közösség, vegyes módszerű tanulmány, tanárképzők, oktatási főiskolák, Mianmar
EPrint azonosító (ID): 12167
A feltöltés ideje: 2024. ápr. 26. 12:55
Utolsó módosítás: 2024. ápr. 26. 12:55
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12167
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet