Szabó Norbert
Zenei fejlesztés első osztályosok körében digitális eszközök használatával az ének-zene órán.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2022)
Előnézet |
PDF
(disszertáció)
Download (6MB) | Előnézet |
Előnézet |
PDF
(tézisfüzet)
Download (309kB) | Előnézet |
Előnézet |
PDF
(tézisfüzet)
Download (123kB) | Előnézet |
Magyar nyelvű absztrakt
A digitális eszközök oktatásban való felhasználásának, tapasztalatainak világszerte kiterjedt irodalma van. Elenyészően kevés azonban az olyan digitális oktatóprogram - és az ezekhez kapcsolódó empirikus vizsgálat - amely komplexen, az osztálytermi zeneoktatás teljes spektrumát lefedve épül be az ének-zene oktatás gyakorlatába. Vizsgálatunkban az általunk kifejlesztett digitális zenei oktatóprogram, a Zenesziget applikáció ének-zene órai felhasználásának hatásvizsgálatát tűztük ki célul első osztályos tanulók bevonásával. Úgy gondoltuk, hogy egy, az alsó tagozatos tanulók számára fejlesztett játékos zenei oktatóprogram eredményesen hozzájárulhat a zenei percepció fejlődéséhez, a zenei hangmintázatok eredményesebb feldolgozásához, ezzel együtt a zenei befogadó kompetenciák fejlődéséhez és a készségek létezésének tudatosulásához, valamint a motiváció és tantárgyi attitűd javulásához. Az adatfelvételt egy dél-magyarországi nagyváros általános iskoláiban végeztük. Kontrollcsoportos kísérleti elrendezést alkalmaztunk. A kísérleti csoportot két iskola, öt osztályának 100 tanulója (38 fiú), a kontrollcsoportot négy iskola, hat osztályának 103 tanulója (52 fiú) alkotta. A digitális környezetbe helyezett ének-zene oktatásnak a kottaolvasás és az éneklés fejlődésére, valamint a hangszerismeret gyakorolt hatásait vizsgáltuk. Digitális programunk ének-zene tantárgyi attitűdre gyakorolt hatásait, valamint a tanulók digitális eszközhasználattal kapcsolatos attitűdjét szintén megvizsgáltuk. Eredményeink alapján a Zenesziget applikáció ének-zene órai felhasználása eredményes volt. A kísérleti csoport szignifikánsan magasabb fejlettségét mutattuk ki mind a kottaolvasás összevont mutatója fejlettségében, mind pedig az egyes résztesztekben. A hangszerek ismeretét szintén a kísérletben résztvevő tanulók sajátították el alaposabban. Digitális programunk az éneklés fejlődésére ugyancsak pozitív hatást gyakorolt. Az ének reprodukció a kísérleti csoportban jelentősen nagyobb mértékben fejlődött. Kutatásunk azt igazolta, hogy a digitális eszközök arányos bevonása a 21. századi gyermekek számára élményszerű tanulási környezetet jelent.
Absztrakt (kivonat) idegen nyelven
There is an extensive international literature on the use of digital devices in education. However, there is a lack of digital intervention programs – and empirical studies relating to them – that cover the whole spectrum of music education and can be fully adapted to classroom practice. Our research aimed to carry out an impact assessment of the classroom use of the Music Island (Zenesziget) application, a digital music education program developed by us, among grade 1 elementary school students. We assumed that a game-based music education program designed for the primary level could facilitate the development of musical perception, musical competencies, skills awareness, and improve motivation and attitude towards music lessons. Participants were from elementary schools of a city in the southern part of Hungary. We used a control group design which included 100 (38 boys) first grade elementary school students in the experimental group and 103 (52 boys) first grade elementary school students in the control group. We examined the impacts of the digital environment on the development of music reading and singing as well as instrumental knowledge. In addition, we explored the digital program’s impact on students’ attitudes towards school music lessons and digital device use. Findings show that the use of the Music Island application in school music lessons resulted in favorable outcomes. Participants of the experimental group demonstrated significantly higher level of development in the consolidated indicator of music reading as well as in all subtests. In addition, the experimental group demonstrated higher instrumental knowledge. Our digital program had a positive impact on the development of singing as well. The experimental group demonstrated significantly higher level of development in singing reproduction. Our research has confirmed that the proportional use of digital devices in school music lessons creates an enjoyable learning environment for children of the 21st century.
Mű típusa: | Disszertáció (Doktori értekezés) |
---|---|
Publikációban használt név: | Szabó Norbert |
Idegen nyelvű cím: | Musical training for grade 1 elementary school students with the help of digital devices in school music lessons |
Témavezető(k): | Témavezető neve Beosztás, tudományos fokozat, intézmény MTMT szerző azonosító Józsa Krisztián egyetemi tanár, Neveléstudományi Intézet SZTE / BTK 10001148 |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Doktori iskola: | Neveléstudományi Doktori Iskola |
Tudományterület / tudományág: | Bölcsészettudományok > Neveléstudományok |
Nyelv: | magyar |
Védés dátuma: | 2022. március 18. |
Kulcsszavak: | digitális fejlsztőprogram, ének-zene, Zenesziget |
EPrint azonosító (ID): | 11099 |
A mű MTMT azonosítója: | 32800766 |
doi: | https://doi.org/10.14232/phd.11099 |
A feltöltés ideje: | 2021. nov. 28. 11:45 |
Utolsó módosítás: | 2022. jún. 09. 10:10 |
Raktári szám: | B 6937 |
URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11099 |
Védés állapota: | védett |
Actions (login required)
Tétel nézet |