Design Skills, Creativity and Motivation: Experimental Study in Russian Art and Design Education

Kadyirov Timur Rashitovich
Design Skills, Creativity and Motivation: Experimental Study in Russian Art and Design Education.
Doctoral thesis (PhD), University of Szeged.
(2025)

[thumbnail of PhD Dissertation  (Timur Kadyirov).pdf]
Preview
PDF (thesis)
Download (8MB) | Preview
[thumbnail of Summary of the Dissertation (Timur Kadyirov) .pdf]
Preview
PDF (booklet)
Download (570kB) | Preview
[thumbnail of Absztrakt (Timur Kadyirov).pdf]
Preview
PDF (booklet)
Download (66kB) | Preview

Abstract in Hungarian

A disszertáció relevanciája abban rejlik, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik a 21. századi készségekkel rendelkező szakemberek iránt. A gyorsan változó világben olyan személyekre van szükség, akik rendelkeznek szakmai képesítéssel, kreativitással, valamint a szakmai tevékenységük során az alkalmazkodás és a fejlődés képességével. A disszertáció célja annak vizsgálata, hogy a tervezés-alapú tanulás (Design-Based Learning - DBL) milyen hatással van a diákok tervezési készségeire, kreativitására, motivációjára, valamint ezek egymással való összefüggésére az orosz művészeti és ruhatervezői oktatásban (Russian Art and Design Education (ADE)). Továbbá megvizsgálja, hogy a saját fejlesztésű eszköz, a Tervezési Tevékenység Tanulmányozására és Értékelésére szolgáló Eszköztár (Toolkit for Studying and Assessing of Design Activity - TSADA) hatékony-e a diákok kreativitásának és motivációjának ösztönzésében a DBL során, lehetővé téve számukra a tervezési készségek fejlesztését és alkalmazását, valamint művészeti projekttevékenység produktumának létrehozását. A vizsgálatban 207 orosz művészeti és ruhatervezői képzésben tanuló egyetemista vett részt (életkoruk M=21,63, SD=3,052). A mintavétel célzott volt, harmadéves alapképzésben részt vevő, 19−23 éves diákok körében történt. A mintát két csoportra osztottuk: kontroll (n=102), ahol 27 (26,5%) fiú és 75 (73,5%) lány volt, és kísérleti (n=105), ahol 29 (27,6%) fiú és 76 (72,4%) lány volt. A kísérletben különféle statisztikai elemzéseket végeztünk, mint például következtetési statisztikák (pl. t-próbák, ANCOVA, ANOVA), korrelációk, regressziók, Rasch-elemzés, előrejelzési modellek, összehasonlító illeszkedési index (CFI), Tucker-Lewis index (TLI), a konstrukciók korrelációinak arányai (HTMT), a standardizált négyzetes középérték (SRMR) és a négyzetes középérték hiba (RMSEA). A próbamérés során a TSADA alkalmasnak bizonyult az orosz művészeti és tervezői oktatásban (ADE) történő felhasználásra, megbízható képet adott a tervezési készségekről, motivációról és kreativitásról. Az intrinzik (β=0,21, p<0,05) és a teljesítmény (β=0,54, p<0,05) motiváció pozitív hatással volt a kreativitásra, míg az extrinzik és a kudarckerülő motiváció negatív hatással volt a kreativitásra. A fő vizsgálat összehasonlította a DBL oktatásban részesülő kísérleti csoportot a hagyományos, előadás-centrikus kontroll csoporttal. A kísérlet eredményei szerint jelentős fejlődés mutatkozott a tervezési készségekben, motivációban a kísérleti csoportban. A motiváció (β=0,30, p<0,01) és a kreativitás (β=0,22, p<0,05) jelentős előrejelző potenciált mutatott a tervezési készségek fejlesztésben. A disszertáció kiemeli a saját fejlesztésű DBL keretrendszer hatékonyságát a diákok tervezési készségeinek, kreativitásának, motivációjának előmozdításában. Gyakorlati következtetéseket javasol az oktatók számára. Ösztönzi a diák-központú és együttműködő oktatási technikák alkalmazását, a különböző tanulási stílusok befogadását és egy inkluzív tanulási környezet megteremtését. A kutatás hozzájárul a pedagógiai gyakorlatok javításához a művészeti és tervezői oktatásban, eredményeket mutat fel a diákok, oktatók és kutatók számára egyaránt.

Abstract in foreign language

The relevance of this experimental study relates from the fact that there is increasing concern on the need for individuals who possess 21st century skills. The constantly evolving society requires people to have professional skills, ideas and the ability to adapt and enhance themselves and their performance. The purpose of experimental study is to discover the influence of Design-Based Learning (DBL) on students’ design skills development, creativity and motivation; their interrelation in the Russian Art and Design Education (ADE). Moreover, to investigate whether the self-created instrument - Toolkit for Studying and Assessing of Design Activity (TSADA) is effective in encouraging creativity and motivation of students during DBL, enabling them to develop and implement design skills and create the product of art-project activity. Study involved 207 Russian ADE field students (M=21.63, SD=3.052). The purposive sampling was used among third-year bachelor students, ranging 19-23 years old. The sample was divided into two groups: control (n=102) where 27 (26.5%) were boys and 75 (73.5%) girls and experimental (n=105) where 29 (27.6%) were boys and 76 (72.4%) girls. Both groups representing diverse ethnicity and varying socioeconomic statuses, but had approximately the same background, level of knowledge and skills. In the experiment, various statistical analysis, such as means (M), standard deviations (SD), inferential statistics (e.g., t-tests, ANCOVA, ANOVA), correlations, regressions, the Rasch analysis, the prediction models, the comparative fit index (CFI), the Tucker-Lewis Index (TLI), the ratios of the correlations of the constructs (HTMT), the standardized root mean square residual (SRMR), and the root mean square error of approximation (RMSEA) were performed. In the pilot study the TSADA was proved effective in Russian ADE, revealing insights on design skills, motivation and creativity (Cronbach’s alpha > 0.90). It showed robust properties in measuring motivation and creativity, with intrinsic (β=0.21, p<.05) and achievement (β=0.54, p<.05) motivation positively impacting creative performance, while extrinsic and failure-avoidance motivation had negative effects on creativity. The main study compared experimental group with DBL under the TSADA treatment and control group with Lecture-Based Instruction (LBI), finding significant improvements of design skills and product of art-project activity in experimental group (M=4.19, SD=0.42). Gender differences were noted, with males showing slightly higher proficiency (M=4.04, SD=0.35), but motivation (β=0.30, p <0.01) and creativity (β=0.22, p <0.05) played more predictive roles in design skill development. The experimental study gives the strong theoretical and practical foundation on design skills, creativity, motivation within ADE and evidence of positive application of self-created TSADA instrument in enhancing art and design competences. It demonstrated how motivation, creativity, students’ design skills and products of art-project activity can be fostered with use of DBL. It provided recommendations for policy makers, researchers, teachers, and other educational stakeholders about constructive and effective methods that should be employed in the class in order to support different learners and encourage them to comprehend educational material. The conducted research expands knowledge in the field of pedagogy, psychology and art and can be useful in enhancing the learning outcomes of students in ADE and overall practice of educators and scholars.

Item Type: Thesis (Doctoral thesis (PhD))
Creators: Kadyirov Timur Rashitovich
Hungarian title: Tervezési készségek, kreativitás és motiváció: egy pedagógiai kísérlet eredményei az orosz művészeti és ruhatervező oktatásban
Supervisor(s):
Supervisor
Position, academic title, institution
MTMT author ID
Józsa Krisztián
egyetemi tanár, DSc, SZTE
10001148
Subjects: 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Divisions: Doctoral School of Education
Discipline: Humanities > Pedagogy
Language: English
Date: 2025. February 14.
Uncontrolled Keywords: Higher Education, Art and Design Education, Design Activity, Design Thinking, Design Skills, Creativity, Motivation, Design-Based Learning; Felsőoktatás, Művészeti és Formatervezési Oktatás, Tervezési Tevékenység, Tervezési Gondolkodás, Tervezési Készségek, Kreativitás, Motiváció, Tervezés-Alapú Tanulás
Item ID: 12368
Date Deposited: 2024. Oct. 10. 14:59
Last Modified: 2025. Apr. 16. 15:42
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12368
Defence/Citable status: Not Defended. (Do not cite until it has not assigned DOI number!)

Actions (login required)

View Item View Item