E-learning usage from a social constructivist learning approach: perspectives of Iraqi Kurdistan students in social studies classrooms

Mohammed Saif Husam
E-learning usage from a social constructivist learning approach: perspectives of Iraqi Kurdistan students in social studies classrooms.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2024)

[thumbnail of 1. Public_Defense_ Dissertation.pdf] PDF (disszertáció)
Download (12MB)
[thumbnail of 2. Summary of Dissertation.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (537kB)
[thumbnail of 3.Abstract in Hungarian Language.pdf] PDF (tézisfüzet)
Download (215kB)

Magyar nyelvű absztrakt

Háttér: Az iraki Kurdisztán régió számos iskolája beépítette gyakorlatába az információs és kommunikációs technológiák (IKT) alkalmazását. Az eredmények azonban azt mutatják, hogy a számítógépek használata csak minimális hatást gyakorolt az osztálytermi környezetre és a tanulási eredményekre. Ez a csekély hatás a társadalomtudományi tantárgyak tanításának és tanulásának tudható be, amely gyakran a tanítás hagyományos szemléletére, a tények és adatok tankönyvekben előforduló nagya arányú jelenlétére vezethető vissza. Ebből adódóan a diákoknak az az érzésük, hogy a tesztek sikeres teljesítéséhez kénytelenek minden információt memorizálni. A technológia puszta alkalmazása a hagyományos tanítási (pl. tanári előadás) és értékelési módszerek mellett, illetve az a körülmény, hogy a diákok elszigetelten tanulnak (nélkülözik a kollaboratív tanulás bármely formáját), önmagában nem segíti elő a diákok magasabb szintű gondolkodási készségeinek fejlődését. Elérkezett az idő az iskolai tantervek és tanítási gyakorlatok megújítására a társadalomtudományok oktatásának korszerűbb, nyitottabb megközelítése érdekében. Ennek a megközelítésnek együttesen kell magában foglalnia a szociálkonstruktivista szemléletmódot és a technológiát, annak érdekében, hogy a diákok alaposabban elsajátítsák az olyan egyetemes értékeket, mint a demokrácia, a különbségek tisztelete és a másokkal való harmonikus együttélés. Cél: A keresztmetszeti kutatás célja, hogy feltárja a szociálkonstruktivista tanulási környezet hatását a technológia elfogadottságára, valamint az e-learning eredményeire vonatkozóan iraki kurdisztáni tanulók körében. Emellett a kutatás feltárja a különbségeket a tanulás szociálkonstruktivista megközelítése és a technológia elfogadásának dimenziói között az észlelt e-learning eredmények vonatkozásában a társadalomismeret tantárgyat arab nyelven és az angol nyelven tanuló diákok között. Helyszín és résztvevők: Az adatgyűjtés az Észak-Irak területén fekvő Erbil kormányzóság állami és magániskoláiban történt, amelyek az iraki Kurdisztáni Regionális Kormány Oktatási Minisztérium illetékességéhez tartoznak. A résztvevők kiválasztása véletlenszerű mintavételi technikával történt, amely kiterjedt 8-12. osztályos diákokra mindkét nem tekintetében. Az adatgyűjtés önkitöltős, papíralapú kérdőívekkel történt. Eszközök: Az adatgyűjtés a szociálkonstruktivista tanulási környezet felmérésére kidolgozott mérőeszközökkel történt (személyes relevancia, kritikai hang, megosztott kontroll, bizonytalanság, tanulói egyeztetések), vizsgáltuk a technológiaelfogadási modell egyes dimenzióit (a technológia használatával kapcsolatos attitűdöt, észlelt hasznosságot, a használat egyszerűségének érzetét, a tanulási lehetőségek feltételeit és a szubjektív normákat), bevontunk néhány további külső változót (a különbözőségek tisztelete, a tanuló gazdasági lehetőségei, az észlelt e-learning eredményei), valamint rendelkezésre álltak demográfiai adatok. Eredmények és következtetések: A kutatás a konstruktivista pedagógia alkalmazásának jelentőségét hivatott hangsúlyozni a technológiaelfogadási modell és a tanulási eredmények javítása érdekében. A vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a szociálkonstruktivista tanulási környezet kedvező hatást gyakorolt az észlelt e-learning eredményeire, a használat egyszerűségére, az észlelt hasznosságra, a kutatásra, valamint a különbözőségek tiszteletére. A technológia használatára vonatkozó attitűd és az észlelt hasznosság a pozitív észlelt e-learning eredmények hozzájárulói tényezőinek bizonyulnak. Továbbá, a technológia könnyű használatának érzése pozitív hatást gyakorol mind a technológia használatával kapcsolatos attitűdökre, mind az észlelt hasznosságra. A diákok technológiai tapasztalata pozitívan korrelált a könnyű használat érzésével, de nem korrelált az észlelt hasznossággal. Ezenkívül a társadalomismeretet arabul és angolul tanuló diákok összehasonlítása során az eredmények azt mutatták, hogy az angol nyelven tanuló diákok esetében a szociálkonstruktivista tanulási környezet erősebb pozitív hatást gyakorol az észlelt e-learning eredményekre. Ezzel szemben a társadalomismeretet arab nyelven tanuló diákok esetében az észlelt hasznosság mutatott erőteljesebb pozitív összefüggést a technológiával kapcsolatos attitűdökkel. Továbbá, a technológia használatához fűződő attitűd pozitív hatása az észlelt e-learning eredményekre erőteljesebb volt a tantárgyat arab nyelven tanuló diákok körében, mint a tantárgyat angol nyelven tanulóknál. Emellett a tanulási lehetőségek észlelt könnyű használatra gyakorolt hatása, valamint a technológia észlelt hasznossága is különbözött a két csoport között. Az angol nyelvű csoportban erőteljesebb pozitív hatás mutatkozott. Ugyanakkor nem volt megfigyelhető szignifikáns különbség az angol és arab tanítási nyelvű tanulócsoportok között a könnyű használat érzésének a technológia használatával kapcsolatos attitűdökre gyakorolt hatásában. Továbbá, az észlelt hasznosság szociálkonstruktiv

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

Background: Many schools in the Iraqi Kurdistan Region have incorporated information and communication technologies (ICT) into their environments. However, the results have shown that computer usage has had only a minimal effect on the classroom environment and learning outcomes. This minimal effect could be attributed to the teaching and learning of social studies subjects, which often rely on a traditional vision of teaching and an excessive inclusion of facts and dates in school textbooks. Consequently, students feel compelled to memorize all the information to pass tests. Yet, merely employing technology alongside traditional teaching and assessment approaches, such as lecturing or having students study in isolation without any form of collaborative learning, does not foster the development of students' higher-order thinking skills. It's time to revitalize school curricula and teaching practices to embrace a more contemporary, open-minded approach to social science education. This approach should incorporate a social constructivist perspective with technology to better instill international moral values such as democracy, respect for differences, and learning to live harmoniously with others. Aim: This cross-sectional study aims to investigate the impact of a social constructivist learning approach on the acceptance of technology and its influence on perceived e-learning outcomes among students in the Iraqi Kurdistan Region. Additionally, this study examines the differences in the effects of the social constructivist learning approach and dimensions of technology acceptance on perceived e-learning outcomes between students studying social studies in Arabic and those studying social studies in English. Setting and participants: Data were gathered from both public and private schools in Erbil governorate, situated in northern Iraq and affiliated with the Ministry of Education-Iraqi Kurdistan Regional Government. To select participants, a random sampling technique was employed, encompassing students in grades 8 through 12 of both genders. The data were obtained through a self-administered paper-based questionnaire. Instruments: Data were collected using a social constructivist learning environment survey (personal relevance, critical voice, shared control, uncertainty, student negotiation), dimensions of the attitude toward technology (attitude toward technology use, perceived usefulness, feeling ease of use, learning facility condition, and subjective norms), some additional external variables (investigation, respect for difference, student economic ability, and perceived e-learning outcomes), and socio-demographic data. Conclusion: This study is intended to emphasize the significance of employing constructivist pedagogy to enhance the technology acceptance model and improve learning outcomes. The findings of the study showed that a social constructivist learning environment had a favorable influence on perceived e-learning outcomes as well as ease of use, perceived usefulness, investigation, and respect for difference. Attitude towards technology use and perceived usefulness are contributory factors to the positive perceived e-learning outcomes. Furthermore, feeling ease of use technology has a positive effect on both attitude towards technology use and perceived usefulness. Perceived usefulness also has a direct positive impact on attitudes towards technology use. Finally, students’ technological experience is positively correlated with feeling ease of use but not with perceived usefulness. Additionally, regarding the comparison between students studying social studies in Arabic and those in English, the findings demonstrated that students studying social studies in English showed stronger positive effects from the social constructivist learning environment on their perceived e-learning outcomes. Conversely, students studying social studies in Arabic demonstrated a more potent positive effect of perceived usefulness on their attitudes towards technology. Moreover, the positive impact of an attitude towards technology use on perceived e-learning outcomes was more pronounced among the Arabic students compared to their English counterparts. Additionally, the influence of the learning facility on the perceived ease of use, as well as the perceived usefulness of technology, differed between the two groups. The English group experienced a more substantial positive impact. However, there was no significant difference observed in the effect of feeling ease of use on attitudes towards technology use between the English and Arabic student groups. Furthermore, no significant difference was observed in the effect of perceived usefulness on the social constructivist learning environment for either group. The findings from this research are expected to contribute to the development of effective and efficient counseling and support intervention programs. These programs can play a crucial role in transforming teachers’

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Mohammed Saif Husam
Magyar cím: E-learning használata a szociális konstruktivista tanulási megközelítésből: iraki kurdisztánbeli diákok perspektívái a társadalomismeret órákon
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Kinyó László
egyetemi adjunktus, Neveléstudományi Intézet SZTE / BTK
10017548
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2024. január 23.
Kulcsszavak: Keywords: Social constructivist learning environment; Technology acceptance model; Attitude towards technology; Cross-sectional studies; Perceived e-learning outcomes; Arabic medium instruction classrooms; English medium instruction classrooms; Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Kulcsszavak: Társadalmi konstruktivista tanulási környezet; Technológia elfogadási model; Hozzáállás a technológiához; keresztmetszeti vizsgálatok; Érzékelt e-learning eredmények; Arab közepes oktatási tantermek; Angol közepes oktatási osztálytermek; Részleges legkisebb négyzetek szerkezeti egyenlet modellezése (PLS-SEM).
EPrint azonosító (ID): 11969
A feltöltés ideje: 2023. nov. 17. 08:15
Utolsó módosítás: 2024. ápr. 19. 11:16
Raktári szám: B 7394
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11969
Védés állapota: nem védett (Nem idézhető amíg nem kap DOI számot.)

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet