African American Masculinities in Ann Petry’s Oeuvre

Abdullah Hogar Najm
African American Masculinities in Ann Petry’s Oeuvre.
Doctoral thesis (PhD), University of Szeged.
(2023)

[thumbnail of Hogar_dissertation_05.06.23.pdf] PDF (thesis)
Download (1MB)
[thumbnail of Hogar_thesis booklet_05.08.23.pdf] PDF (booklet)
Download (249kB)
[thumbnail of Absztrakt.pdf] PDF (supplement)
Download (65kB)

Abstract in Hungarian

A disszertáció célja annak bemutatása, hogy Ann Petry hogyan kérdőjelezi meg az afroameriai férfiasság hagyományos fogalmait, illetve hogyan formálja és fogalmazza őket újra pozitívabb és progresszívabb tulajdonságokon keresztül műveiben. Feltárja Petry fekete férfikaraktereinek elnyomását, sztereotípiáit és rendszerszintű határokba való ütközéseit, mindezt az amerikai hegemón maszkulinitással és (fekete) feminizmussal kapcsolatba hozva. Fekete férfiként reprezentációjuk örökösen formálódik a rassz, a társadalmi nem, az osztály erőviszonyainak metszetében, illetve egyéb kategóriák mentén személyes, szociális és állami szinten – kontextustól függően. Petry afroamerikai maszkulinitását a metszetszemlélet segítségével elemzem két lépésben, melyben elmagyarázva határozom meg a kategóriákat, majd az őket képző és egymást átfedő dinamikákról teszek fel kérdéseket. A disszertáció továbbá rávilágít Petry alulreprezentált szerepére a társadalmilag alkotott és fentartott afroamerikai férfisztereotípiák felforgatásában, és két lehetséges magyarázatot kínál. Először is, kölcsönhatás van a sztereotípiák felforgatása és megerősítése között Petry műveiben, amit a munkássága értékelésének részeként veszek figyelembe. Egyrészt Petry sztereotipikus férfikaraktereket jelenít meg “Like a Winding Sheet” (1945), The Street (1946), és “In Darkness and Confusion” (1947) című műveiben, hogy felidézze és finomhangolja az erőszakos, és szexualitása által hajtott feketeférfi-sztereotípiákat. Másrészt rassz-tudatosan és változatosan jelenít meg fekete férfikaraktereket a “Solo on the Drums” (1947), The Narrows (1953), and “The New Mirror” (1965) című művekben, hogy fenntartsa a progresszív, esszencializmussal szembemenő feketeférfi-definíciót. Másodsorban Petryt a protest fiction perifériájáról olvasva – amit olyan fekete írók, mint Richard Wright teremtettek meg – a sajátos esztétikája háttérbe szorul, és elhalványítja Petry hozzájárulását a századközepi afroamerikai irodalomhoz. A disszertáció bemutatja, hogy Petry, nőírói nézőponton keresztül, hogyan módosítja a fekete maszkulinitás férfiuralta reprezentációit. Az afroamerikai maszkulinitás ábrázolásának kritikája Petry műveiben így túlmutat a férfi-nő dichotómián, és a protest fiction esztétikájának keretein túlra helyezi őt.

Abstract in foreign language

This dissertation articulates how Ann Petry challenges the traditional notions about African American masculinities and redefines them with more positive and progressive attributes in her works. It probes the ways Petry’s black male characters face oppression, stereotypes, and systemic barriers, in relation to American hegemonic masculinity and (black) femininity. As black men, they are in the process of being permanently constructed due to the intersecting power of race, gender, class, and other categories on personal, social, and state levels in a context specific manner. I implement an intersectional reading method to analyze Petry’s constructions of African American masculinities, enhanced by a two-step strategy of identify-by-explaining categories and asking the other question about their constitutive and overlapping dynamics. This dissertation also addresses Petry’s underrepresented role in subverting the socially constructed and maintained stereotypes about African American masculinities and proposes two reasons for it. Firstly, there is an actual interplay between reinforcing and subverting stereotypes in Petry’s novels and short stories, which I regard as part of an evaluation of her oeuvre. On the one hand, she depicts stereotypical African American male characters in “Like a Winding Sheet” (1945), The Street (1946), and “In Darkness and Confusion” (1947) in order to revisit and refine the violent and sexually driven black masculine stereotypes. On the other, she represents black male characters as racially-conscious and diverse in “Solo on the Drums” (1947), The Narrows (1953), and “The New Mirror” (1965) to maintain her non-essentialist and progressive definitions of black masculinities. Secondly, reading Petry on the periphery of protest fiction – epitomized in the works of black male authors such as Richard Wright – overshadows her divergent aesthetics and impedes her contribution to the advancement of mid-century African American fiction. By depicting black male characters from the perspective of a female author, this dissertation showcases how Petry modifies the male-dominated modes of representation of black masculinities. The critique of Petry’s representations of African American masculinities, thus, expands outside the male vs. female dichotomy and repositions her beyond the confinements of protest novel aesthetics.

Item Type: Thesis (Doctoral thesis (PhD))
Creators: Abdullah Hogar Najm
Supervisor(s):
Supervisor
Position, academic title, institution
MTMT author ID
Annus Irén
egyetemi docens, PhD, SZTE BTK Amerikanisztika Tanszék
10022634
Kovács Ágnes Zsófia
egyetemi docens, habilitáció, SZTE BTK Amerikanisztika Tanszék
10000633
Subjects: 06. Humanities
06. Humanities > 06.02. Languages and Literature
Divisions: Doctoral School of Literary and Cultural Studies
Discipline: Humanities > Literary and Cultural Studies
Language: English
Date: 2023. June 23.
Uncontrolled Keywords: African American masculinities, Ann Petry, hegemonic masculinity, intersectionality, masculinity studies, mid-century African American fiction, protest fiction, stereotypes
Item ID: 11746
Date Deposited: 2023. May. 11. 11:06
Last Modified: 2023. Oct. 20. 09:51
Depository no.: B 7261
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11746
Defence/Citable status: Not Defended. (Do not cite until it has not assigned DOI number!)

Actions (login required)

View Item View Item