Gráf Rózsa
A koraszülöttség mint az iskolai teljesítményzavarok rizikótényezője.
Doctoral thesis (PhD), University of Szeged.
(2022)
PDF
(thesis)
Download (2MB) |
|
PDF
(booklet)
Download (734kB) |
|
PDF
(cover page)
Download (289kB) |
Abstract in Hungarian
A koraszülöttség mint az iskolai teljesítményzavarok rizikótényezője A koraszülöttség a kutatók érdeklődésének középpontjában áll. Koraszülötteknél gyakrabban fordul elő fejlődési késés a mozgás és a kognitív területeken, valamint gyakrabban jelenik meg tanulási, vagy viselkedés zavar. Az akadémiai készségek közül az olvasás nagy jelentőséggel bír a tanulók előmenetele szempontjából, eképpen egy rizikó csoport esetében fontos tényező az olvasási készség tanulmányozása. Kutatásom során két vizsgálatot végeztem. Először igen alacsony születési súlyú (LBW) Bronchopulmonális dysplasiában (BPD) szenvedő, vagy ettől mentes koraszülötteket vizsgáltam 7-15 hónapos kor között, A BPD az egyik leggyakrabban megjelenő újszülöttkori komplikáció koraszülötteknél, ami nagy mértékben felelős a mortalitási, morbiditási arányokért és a később manifesztálódó károsodásokért is. Majd 8-11 év közötti igen alacsony születési súlyú koraszülött (n=23) gyermeket és 57 időre született gyermeket vizsgáltam, akik közül 27 jól olvasó és 30 diszlexiás gyermek volt. A vizsgált mintában az igen kis születési súlyú koraszülöttek a Brunet-Lézine teszt minden szubtesztjéen az átlagos övezet alsó harmadában teljesítettek. A BPD-s koraszülöttek a nagymozgás, a finommozgás, a beszéd és a szociabilitás terén is gyengébben teljesítettek, mint a nem BPD-sek. A 7-15 hónapos BPD-seknél az elmaradás mértéke növekedett a magasbb életkorral. A BPD tehát valóban egy rizikó tényező a megfelelő fejlődés szempontjából. De természetesen a BPD-s csoport sem tekinthető homogénnek, nagy különbségek mutatkoztak az egyének között. A kognitív mutatók tekintetében az iskolás korú koraszülöttek mutatói az átlagosl övezetben helyezkedtek el. A WISC-IV Gyermek Intelligenciateszt Teljes teszt IQ mutatója tekintetében a jól olvasó gyerekek szignifikánsan magasabb hányadosokat értek el, mint a koraszülöttek, vagy a diszlexiások. A kutatás meglepő eredménye volt, hogy a koraszülöttek nem maradtak el a jól olvasó gyermekek teljesítményétől jelentős mértékben az olvasás, helyesírás terén, és jelentősen jobban teljesítettek, mint a diszlexiások.
Abstract in foreign language
The development of prematurely born children is at the forefront of the researchers’ interest. Developmental delays in the motor and cognitive skills in preterm children, as well as learning and behavioural disorders are rather common. Prematurity is a serious risk factor for learning difficulties. Within academic skills reading has the greatest impact on the prospects of the students, therefore studying reading skills in the risk populations is very important. In the course of my research, I conducted two studies. First I examined low birth weight premature infants (LBW) 7 to 15 months of age, a group with Bronchopulmonary Dysplasia (BPD) and another without BPD. One of the most frequent complications of preterm birth is Bronchopulmonary Dysplasia (BPD), which is responsible for a considerable proportion of mortality and morbidity in the preterms and further hampers the developmental prospects in the affected children. Then I examined a group of 8–11 year-old children (n = 23) who were born preterm with very low birthweights (VLBW) and compared them to 57 full-term children (27 good readers and 30 dyslexics). Our LBW preterm subjects as a group scored in the low-average zone in each subscale of the Brunet-Lèzine Developmental Scale. The infants with BPD lagged behind their non-BPD counterparts in all tested functions (gross motor, fine motor coordination, language, sociability). Within the age range of our subjects (7-15 months) the delay of the infants with BPD increased with age, with the oldest infants scoring at the borderline level. BPD clearly increased the risk of disturbing development. However, the infants with BPD are far from constituting a homogeneous group; there are marked scatters behind the mean scores. In the cognitive measures, school-age subjects fell within the normal range, regarding the mean performances of all three groups. In the WISC-IV Full-scale IQ as well as in some other cognitive measures the good readers significantly outperformed both the dyslexics and the preterms. The findings of the study did not confirm our expectation that VLBW prematurity should lead to developmental disadvantages in the acquisition of reading and spelling skills since in the reading and spelling performances of the good readers and the preterms did not differ while both the good readers and the preterms scored higher than the dyslexics.
Item Type: | Thesis (Doctoral thesis (PhD)) |
---|---|
Creators: | Gráf Rózsa |
Title of the thesis in foreign language: | Preterm birth as riskfactor for learning disabilities |
Supervisor(s): | Supervisor Position, academic title, institution MTMT author ID Szokolszky Ágnes egyetemi docens, habilitáció, SZTE BTK Pszichológiai Intézet 10009567 |
Subjects: | 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences |
Divisions: | Doctoral School of Education |
Discipline: | Humanities > Pedagogy |
Language: | Hungarian |
Date: | 2022. October 19. |
Uncontrolled Keywords: | koraszülöttség, Bronchopulmonális dysplasia, iskolai teljesíítményzavar, diszlexia |
Item ID: | 11286 |
MTMT identifier of the thesis: | 34127878 |
doi: | https://doi.org/10.14232/phd.11286 |
Date Deposited: | 2022. Apr. 29. 11:18 |
Last Modified: | 2023. Sep. 06. 10:54 |
Depository no.: | B 7141 |
URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11286 |
Defence/Citable status: | Defended. |
Actions (login required)
View Item |