Reflective Teaching Model for Reading Comprehension

Oo Tun Zaw
Reflective Teaching Model for Reading Comprehension.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2022)

[thumbnail of Dissertation_Tun Zaw Oo.pdf]
Előnézet
PDF (disszertáció)
Download (4MB) | Előnézet
[thumbnail of Summary of the Dissertation in English_Tun Zaw Oo.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (655kB) | Előnézet
[thumbnail of Summary of the Disseration in Hungarian_Tun Zaw Oo.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (144kB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

A kutatás célja az olvasás-szövegértés reflektív tanítási modelljének kidolgozása és hatékonyságvizsgálata volt mianmari tanulók körében osztálytermi környezetben megvalósítva. A célkitűzés eléréséhez először a reflektív tanítás, az olvasás-szövegértés és a tanítási folyamat tervezése területéről származó szakirodalom áttekintése valósult meg, és ez alapján történt az olvasás-szövegértés reflektív tanítására vonatkozóan új modell megalkotása. A modell alapját a tervezés, a tanítási-tanulási tevékenységek, a reflektálás és az értékelés jelentette. Ezután a reflektív tanítással kapcsolatos empirikus kutatások összehasonlítására került sor, és új módszertani ötletek gyűjtése történt egy, a mianmari kontextushoz leginkább illeszkedő kutatás elvégzéséhez. A kutatáshoz három stratégiát választottunk ki, ezek a reciprok tanítás, az interaktív tanítás és a kérdezési stratégiák. Az olvasás-szövegértéshez kapcsolódó reflektív tanítási modell kidolgozása után az empirikus kutatások tervezése és megvalósítása következett az angol mint idegen nyelv tanításához kapcsolódóan a tanórákba építve. A kutatáshoz használt mérőeszközök angol nyelvű elő- és utóteszteket, továbbá tanulói kérdőívet és megfigyelési szempontsort foglaltak magukba, valamint a tanárok számára részletes óravázlatok készültek a fejlesztéshez kapcsolódóan. A pilot vizsgálat és a mérőeszközök validálása után következett a mérőeszközök felülvizsgálata. A nagymintás mérésben az olvasás-szövegértés reflektív tanítási modelljének hatékonyságmérése történt meg fejlesztő program keretében. A fejlesztésben kísérleti és kontrollcsoportos tanulók vettek részt. A nagymintás mérésben a három tanítási stratégia használata alatt (a reciprok tanítás, az interaktív tanítás és a kérdezési stratégiák) a tanulók interaktív szerepbe kerültek és a tudásuk aktív konstruálására nyílt lehetőségük. A kutatás arra mutatott rá, hogy az olvasás-szövegértés reflektív tanítási modelljén alapuló tanítási stratégiák tudatos használata szignifikánsan fejleszti a tanulók olvasás-szövegértését, a tanárokat is reflektív tevékenységre ösztönzi, így hatékonyan alkalmazhatóak a tanítási-tanulási folyamatban.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

The aim of this study is mainly targeted to develop a reflective teaching model for reading comprehension and to examine its effectiveness in teaching reading comprehension to the students in Myanmar. Therefore, different works of literature from different fields of reflective teaching, reading comprehension, and instructional designs were reviewed to deduce a new idea for reflective teaching in reading comprehension. After the review of different studies, the reflective teaching model for reading comprehension (RTMRC) was theoretically developed in accordance with instructional design criteria and a strong theoretical base in reflective teaching and reading comprehension processes. It was the originality of this current research and also validated with some experts in the fields of instructional design and English language teaching. After that, the empirical research related to the reflective teaching (especially, different classroom research) was compared, and from that, a new methodological idea to conduct the valuable research which is most appropriate with the Myanmar context was extracted. Then the instruments for this study were constructed and the detailed lesson plans for the main study were also written for the participating teachers. The instruments were pre- and post-tests, student questionnaire, and observation scheme. In the pilot study, these instruments were first content-validated with some content experts for cross-cultural use. Second, these instruments were also continuously confirmed their construct validity, and if necessary, they were modified and planned for the main study. As the next step, the main study was conducted to examine whether the reflective teaching model for reading comprehension is effective on students’ reading comprehension achievement in Myanmar. In this main study, three teaching strategies; reciprocal teaching, interactive teaching, and questioning, were utilized in the framework of the reflective teaching model (RTMRC) that was self-developed. These three strategies were qualified, compared, and examined for their effectiveness respectively by the RTMRC teaching. Therefore, under the title of the main study, four main parts were presented by dividing them into four sub-studies investigating the effectiveness of these teaching approaches (Reflection-Based Reciprocal Teaching – RBRT; Reflection-Based Interactive Teaching – RBIT; Reflection-Based Questioning Approach – RBQA; Reflective Teaching Model for Reading Comprehension – RTMRC). Therefore, this research study could exclaim that the RTMRC model is not only qualifying different teaching strategies to improve students’ reading comprehension achievement but also essential for both teachers and their students for their effective teaching-learning process.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Oo Tun Zaw
Magyar cím: Az olvasás-szövegértés reflektív tanítási modellje
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Habók Anita
egyetemi docens, Neveléstudományi Intézet SZTE / BTK
10015225
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Doktori iskola: Neveléstudományi Doktori Iskola
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Neveléstudományok
Nyelv: angol
Védés dátuma: 2022. május 10.
Kulcsszavak: Teaching model, Reflective teaching, Reflective practice, Reciprocal teaching, Interactive teaching, Questioning, Reading, Reading comprehension, English language teaching; tanítási modell, reflektív tanítás, reflektív gyakorlat, reciprok tanítás, interaktív tanítás, kérdezés, olvasás, olvasott szövegértés, angol nyelvtanítás
EPrint azonosító (ID): 11237
A mű MTMT azonosítója: 33092203
doi: https://doi.org/10.14232/phd.11237
A feltöltés ideje: 2022. márc. 22. 16:14
Utolsó módosítás: 2022. szept. 14. 10:14
Raktári szám: B 6967
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11237
Védés állapota: védett

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet