Az ikon deszakralizációja. Uitz Béla, Vajda Lajos és az orosz avantgárd

Shah Gabriella
Az ikon deszakralizációja. Uitz Béla, Vajda Lajos és az orosz avantgárd.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2021)

[thumbnail of AZIKONDESZAKRALIZACIOJA_SHAH_DISSZERTACIO.pdf]
Előnézet
PDF (disszertáció)
Download (9MB) | Előnézet
[thumbnail of TEZIS_SHAH_AZIKONDESZAKRALIZÁCIÓJA.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (578kB) | Előnézet
[thumbnail of Abstract.pdf]
Előnézet
PDF (tézisfüzet)
Download (211kB) | Előnézet

Magyar nyelvű absztrakt

A disszertáció az orosz ikonfestészet hagyományainak a 20. század (avantgárd) művészetére gyakorolt hatását vizsgálja. Az orosz avantgárd alkotói művészetükbe organikusan beépítették az ikonfestészet ikonográfiai elveit, miközben saját művészi látásmódjuk szerint átdolgozták azokat. A magyar művészettörténet két nagy alkotója, Uitz Béla és Vajda Lajos életművében szintén rendkívüli jelentőségre tett szert a hagyományos ikon-értelmezés újragondolása, és az adott életművön belüli hangsúlyos megjelenítése. A két különböző művészi látásmód bemutatása során részletesen elemzést olvashatunk arról, hogyan hatottak az orosz avantgardisták e két művész alkotói pályájára, illetve hogyan építették be művészetükbe az orosz és a szerb ikonművészet jelenségeit.

Absztrakt (kivonat) idegen nyelven

The thesis examines the influence of the traditions of Russian icon painting on 20th century (avant-garde) art. The artists of the Russian avant-garde organically integrated the iconographic principles of icon painting into their art, but reworked them according to their own artistic vision. For the two great creators of Hungarian art history, Béla Uitz and Lajos Vajda, rethinking the traditional interpretation of icons and their incisive presence in their life’s work also played an extremely important role. In presenting the two different artistic perspectives, the dissertation analyses in detail how Russian avant-garde artists influenced the development of the two artists and how they incorporated the phenomena of Russian and Serbian icon art into their art.

Mű típusa: Disszertáció (Doktori értekezés)
Publikációban használt név: Shah Gabriella
Idegen nyelvű cím: Desacralisation of the Icon. Béla Uitz, Lajos Vajda and the Russian Avant-Garde
Témavezető(k):
Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
MTMT szerző azonosító
Bagi Ibolya
c. egyetemi tanár, PhD, SZTE BTK Szláv Intézet, Orosz Filológiai Tanszék
10031395
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok > 06.04. Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) > 06.04.01. Művészetek, művészettörténet > 06.04.01.04. Művészet- és építészettörténet
Doktori iskola: Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola > Irodalomtudományi Doktori Iskola (1994-2020)
Tudományterület / tudományág: Bölcsészettudományok > Irodalom- és kultúra tudományok
Nyelv: magyar
Védés dátuma: 2021. szeptember 17.
Kulcsszavak: ikon, vallás, orosz avantgárd, Vajda Lajos, Uitz Béla, 20. század
EPrint azonosító (ID): 10775
A mű MTMT azonosítója: 32855914
doi: https://doi.org/10.14232/phd.10775
A feltöltés ideje: 2021. jan. 27. 11:20
Utolsó módosítás: 2022. okt. 14. 13:52
Raktári szám: B 6815
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10775
Védés állapota: védett

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet