A színpercepció és színértelmezés online értékelési módszerei és vizsgálati eredményei 6-13 éves korban

Tóth Alisa
A színpercepció és színértelmezés online értékelési módszerei és vizsgálati eredményei 6-13 éves korban.
Doctoral thesis (PhD), University of Szeged.
(2020) (Unpublished)

[thumbnail of toth_alisa_disszertacio.pdf]
Preview
PDF (thesis)
Download (5MB) | Preview
[thumbnail of toth_alisa_tezisek_hu.pdf]
Preview
PDF (booklet)
Download (311kB) | Preview
[thumbnail of toth_alisa_theses_eng.pdf]
Preview
PDF (booklet)
Download (239kB) | Preview

Abstract in Hungarian

A disszertációban bemutatásra került kutatássorozat célja a 2. és 7. évfolyamon tanuló diákok színpercepció és színértelmezési képessége fejlettségi szintjének és fejlődésének feltérképezése, a képesség működésének leírása. A fejlesztés során kidolgozásra került egy iskolai környezetben könnyen használható online mérőeszköz-rendszer. A kutatásban összesen 7087 általános iskolás tanuló vett részt (fiúk aránya: 49,7%). Az elemzések során alkalmaztunk klasszikus, illetve valószínűségi tesztelméleti eszközöket, továbbá a strukturális egyenletek módszerét. A kidolgozott tesztek megbízhatósági értéke Cronbach-α=0,85 és 0,92 között mozgott. A konstruktum validitás vizsgálatok alapján elmondható, hogy a vizsgált konstruktum részképességei összefüggenek, mégis mind a négy részkomponens más képességelemek mérését valósítja meg, melyek egymással nem felcserélhetők. A szakirodalom alapján kidolgozásra került négydimenziós modell mind a második (Khí-négyzet=1275,7, df=6, p<0,001), mind a hetedik évfolyamon (Khí-négyzet=363,0, df=6, p<0,001) megerősítésre került, azaz a színpercepció és színértelmezés képességmodellje egy négydimenziós konstruktum: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. Az invarianciavizsgálatok alátámasztották, hogy a képesség szerkezete az évek előrehaladtával változik. A háttérváltozókra vonatkozó elemzések nem jelöltek ki olyan háttérváltozót, amely komoly meghatározó erővel bírna a vizsgált képesség fejlettségi szintje tekintetében. A kutatómunka során végzett elemzések alapot képezhetnek egy hatékonyabb színoktatási tanterv-rész kidolgozásának, a tanítandó tartalom, a fejlesztési területek és az iskolai korosztályokhoz kötött eredménycélok pontosabb meghatározásának.

Abstract in foreign language

Research presented here offers a conceptual model of colour perception and interpretation development among second and seventh grades students. The task development process resulted with a test battery constructed for online assessment is feasible for early stages of school and provides teachers a rapid feedback about their students’ performance in key areas of competence. 7087 second and seventh-grade students participated in this study (boys: 49,7%). The empirical data were analysed both with classical test theory, item response theory and with techniques for building structural equation. The reliability of the developed tests ranged from Cronbach-α = 0.85 to 0.92. The construct validity and its dimensionality revealed that the performances on subtests are not interchangeable. The theoretical four-dimensional model was confirmed both on second (Chi-square=1275,7, df=6, p<0,001) and seventh (Chi-square=363,0, df=6, p<0,001) grades. According to this finding, the theoretical model of colour perception and interpretation could be defined by four subskills colour sensitivity, colour-and shape recognition, colour memory and colour-and meaning. The invariances analyses supported the assumption that the structure of ability changes over the years. In general, we revealed no background variable that would be strongly related, or would have more significant determinant power on students' colour conception and colour interpretation development. This instrument provides immediate and personalized feedback for art teachers about results of their educational efforts in this area much more precisely than the observation of artworks of pupils.

Item Type: Thesis (Doctoral thesis (PhD))
Creators: Tóth Alisa
Title of the thesis in foreign language: Online Assessment Methods and Results of Assessment of Colour Perception and Interpretation Among 6-to 13-year-old Children
Supervisor(s):
Supervisor
Position, academic title, institution
MTMT author ID
Kárpáti Andrea
egyetemi tanár, DSc, ELTE TTK Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központ
10008761
Molnár Gyöngyvér
egyetemi tanár, DSc, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet, Oktatáselmélet Tanszék
10001803
Subjects: 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Divisions: Doctoral School of Education
Discipline: Humanities > Pedagogy
Language: Hungarian
Date: 2020. May 26.
Uncontrolled Keywords: vizuális képességek, színpercepció és színértelmezés, technológialapú tesztelés visual skills, colour perception and interpretation, computer based assessment
Item ID: 10436
MTMT identifier of the thesis: 31394771
doi: https://doi.org/10.14232/phd.10436
Date Deposited: 2020. Mar. 02. 10:10
Last Modified: 2020. Aug. 04. 11:00
Depository no.: B 6639
URI: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10436
Defence/Citable status: Defended.

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year