Zewude Girum Tareke
Psychological Capital and Teacher Well-Being: The Mediation Role of Coping with Stress and Work Task Motivation.
Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem (2000-).
(2023)
![]() |
PDF
(disszertáció)
Download (5MB) |
![]() |
PDF
(tézisfüzet)
Download (949kB) |
![]() |
PDF
(tézisfüzet)
Download (256kB) |
Magyar nyelvű absztrakt
Az ezredfordulót követően a nemzetközi pedagóguskutatásokban növekvő tendenciát mutatnak a jóllétkutatások, ugyanakkor e kiemelt szakmai jelentőséggel bíró téma nem minden országban kutatott. A disszertáció célja kettős: a stresszkezelés és a szakmai motiváció közvetítő szerepének vizsgálata az etióp felsőoktatásban oktató pedagógusok pszichológiai tőkéjének és jóllétének alakulásában, majd a pozitív pszichológia keretrendszerében egy integrált pedagógus jóllétmodell fejlesztése. A kvantitatív szemléletű keresztmetszeti kutatás négy, egymásra épülő empirikus fázisból áll, összesen N=3.517 egyetemi oktató bevonásával: (1) a pszichológiai tőke kérdőív (PCQ-12; Luthans et al., 2007), a pedagógusjóllét skála (TWBS; Collie et al., 2015), és a szakmai munkafeladat motivációs skála (WTMST; Fernet et al., 2008) adaptációja és kultúraközi validációja N=1.117 fős mintán; (2) etióp felsőoktatási környezetben pszichometriailag helytálló mérőeszközökkel a szakmai munkafeladattal kapcsolatos motiváció mediációs szerepének meghatározása a pszichológiai tőke és pedagógusjóllét viszonylatában N=596 fős mintán; (3) a stresszel való megküzdés kérdőív (CWS-Q; Rabenu et al., 2016) adaptációja és kultúraközi validációja, majd a faktorok mediációs szerepének igazolása a pszichológiai tőke és a pedagógusjóllét viszonylatában N=836 fős mintán; (4) a pszichológiai tőke és pedagógusjóllét faktorainak együttes vizsgálata mediációs szempontból a munkafeladat motiváció és a stresszel való megküzdés viszonylatában N=968 fős mintán. A válaszadók kiválasztása rétegzett mintavétellel történt, az adatok statisztikai elemzésére az IBM SPSS 26 és AMOS 26 szoftvereket használtunk. Az eredmények többnyire megerősítik a szakirodalomból ismerteket, az esetleges eltérések kulturális és intézményi sajátosságokkal magyarázhatók. Mivel a mediációs funkció minden esetben bizonyítást nyert, a kutatási eredményekre épülve lehetséges az egyetemi oktatók jóllétének javítása a pozitív pszichológia eszköztárával, továbbá megküzdési és motivációs stratégiáik fejlesztése.
Absztrakt (kivonat) idegen nyelven
The number of teacher well-being studies has been increasing in the international researches since the Millennium; however, this remarkable topic is not well investigated in every country. Present dissertation has got a double function: one intention of it is to explore the mediation role of work task motivation and coping with stress in the relationship between psychological capital and teacher well-being in Ethiopian higher education context, another goal is to develop an integrated teacher well-being model based on the contemporary theories of positive psychology, coping appraisal, and self-determination of motivation. Using an associational and quantitative cross-sectional design, 3,517 university instructors participated in the research. Stratified random sampling was used for recruiting respondents, and their answers were statistically processed with the help of IBM SPSS 26 and AMOS 26. First, we examined the cross-cultural validation of psychological capital questionnaire (PCQ-12; Luthans et al., 2007), work task motivation scale for teachers (WTMST; Fernet et al., 2008), coping with stress questionnaire (CWS-Q; Rabenu et al., 2016), and teacher well-being scale (TWBS; Collie et al., 2015) using single and multi-modal confirmatory factor analysis. Secondly, we confirmed and explored the dimensions of the mediation role of work task motivation in the relationship between psychological capital and teacher well-being. Thirdly, based on the previous results, we added the coping with stress construct to assess its mediating role in the relationship between psychological capital and teacher well-being. Fourthly, we merged and examined the mediation role of work task motivation and coping with stress in the relationship between psychological capital and teacher well-being in the Ethiopian higher education cultural settings. The measures developed and tested contribute to the Ethiopian higher education by ensuring a broader range of tools for university decision-makers. Based on the research findings it became possible to enhance higher education instructors’ well-being in the framework of positive psychological interventions, and to develop their coping with stress and motivational strategies. The verified teacher well-being model is suitable for being adopted and used worldwide.
Mű típusa: | Disszertáció (Doktori értekezés) |
---|---|
Publikációban használt név: | Zewude Girum Tareke |
Magyar cím: | Pszichológiai tőke és pedagógus jóllét: a stresszel való megküzdés és a szakmai motiváció közvetítő szerepe |
Témavezető(k): | Témavezető neve Beosztás, tudományos fokozat, intézmény MTMT szerző azonosító Hercz Mária habilitált, egyetemi docens, Neveléstudományi Tanszék ELTE / TOK 10013457 |
Szakterület: | 03. Orvos- és egészségtudomány > 03.02. Klinikai orvostan > 03.02.24. Pszichiátria 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Doktori iskola: | Neveléstudományi Doktori Iskola |
Tudományterület / tudományág: | Bölcsészettudományok > Neveléstudományok |
Nyelv: | angol |
Védés dátuma: | 2023. március 06. |
Kulcsszavak: | Coping with stress, Ethiopian higher education, Mediation analysis, Psychological capital, Psychometric properties, Teacher well-being, University instructors, Work task motivation, stresszkezelés, Etiópia felsőoktatása, mediációs elemzés, pszichológiai tőke, pszichometriai mutatók, tanári jóllét, egyetemi oktatók, szakmai (munkaköri) motiváció |
EPrint azonosító (ID): | 11544 |
A mű MTMT azonosítója: | 33829451 |
doi: | https://doi.org/10.14232/phd.11544 |
A feltöltés ideje: | 2022. nov. 16. 14:16 |
Utolsó módosítás: | 2023. szept. 06. 13:29 |
Raktári szám: | B 7196 |
URI: | https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11544 |
Védés állapota: | védett |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |